Skip to main content

Alhamdulillah..hanya perlu dijaga rapi

 Cam syok pulak menulis semula..Tengah ada mood ni..aku sambung pasal kes khatan Xiyad ni lah ye..

Malam sebelum nak ke klinik..udahnya aku yang tak lena tidor. doa mudahkan urusan memang tak lekang la dari mulut aku..tersedar dr tidur je, aku prasan mulut aku dok kumat kamit baca doa tu. Yelah...kita kalau boleh nk bagi kita je yang tanggung sakit tu kan..dengan risau nya kot kena tampal kulit ke apa.. Mimpi yang bukan-bukan aku malam tu. Rasa panjang sangat malam tu. Tapi mujur aku tengok Xiyad elok je tido.

Masuk subuh, masa aku menunaikan hajat tu..terpikir nak belek Fatah (aku namakan bebird aku Fatah taww..hahahaha). Bila ku belek, eh..memang la dari bekas jahitan kulit ke pangkal kepala tu ada ruang. Macam lebih kurang je keadaan bebird XIyad yang skang ni. And Doktor yang sunatkan Xiyad whom I texted last night, replied and said tak perlu jahit balik. Just selalu bersihkan, keringkan dengan antiseptic or air garam..which aku memang buat pun. Jadi pagi semalam, mindset aku dah lebih ke nak jaga sendiri. Kalau tiada apa2 risiko sangat..takpe lah aku jaga keringkan sampai betul2 pulih.

Bangunkan Xiyad pagi tu memang kena pandai2 la..nak sooth kan perasaan bergelora dia tu lagi kan. So kami sampai klinik 9:10 gitu lah..macam yang dijanjikan. TApi doktor tak sampai lagi. MEmang malam tu Doktor tu bagitau dalam 9:30 pagi. Masuk-masuk, ada seorang budak dengan kain pelikat tengah tunggu dengan parents beliau. Xiyad memang aku pakaikan kain dah siap-siap. kadang2 dia buat muka nak nangis..aku kena tenangkan. 



Dalam 9:30, doktor sampai. And dalam 9:40 macam tu, budak yang sorang tu dipanggil masuk. Betullah doktor tu kata malam sebelum tu yang sessi pagi tu ada seorang je budak nak bersunat. Tinggi budaknya. Kami teka dalam darjah 5 or 6. 

Sekali dia masukk..dia menjerit kuat daa...Halamak..Xiyad jadi cuak la kat luar kan dan dengar jerit camtu. Memang bersungguh jeritnya. Prosedur tu terasa lama benor..dekat sejam. Suara si ayah dari lembut dah jadi keras suruh anaknya tahan sakit. Tapi dah bius...dalam situasi camni kita as parents jadi panik...bius tak jalan ke apa kan..Sama macam kes Xiyad dulu..sebab dia dok ahhh... uhhhh...mujur pendek je dia jerit. Aku siap tanya doktor;

"eh..dah kebas ke tu doktor?" cuak bila doktor dah nak start the procedure and Xiyad baru je jerit ahh ahh tadi

"ni encik..saya tengah kepit depan belalai dia ni..kalau sakit..menjerit2 dah dia encik", doktor tu tenangkan aku sambil tunjuk belalai yg dh dikepit.

Tapi budak ni memang penakut sangat barangkali..patutlah dah besar gitu baru gi sunat. MEmang sampai ke sudah menjerit. Mak dia dok Allah Allah..kita kt luar sekali terasa nk cheer sebut Allah sama-sama. Mujur takde budak2 lain tunggu giliran. Kalau ada, pakat lari semua aku rasa.

Xiyad kadang2 nak nangis, aku tenangkan. Habes modal dh cerita nak menenangkan Xiyad sebab dekat sejam budak tu menjerit. And akhirnya keluar juga budak tu lepas mengesat2 air mata. Mak ayah dia sengih je lah. Then Xiyad masuk..kompem la baring2 je dia nangis..dengan trauma jeritan sebelum ni lagi kan. TApi kami tenangkan Xiyad sebaik mungkin. 

Doktor kata nk jahit semula pun tak boleh..ada luka-luka tu. So dia kata kita bersihkan je selalu. Doktor tu bersihkan bahagian luka tak sembuh tu. Xiyad macam Ok. So kami dapatkan nasihat apa nak buat, and they provided us with air garam, antibiotik, few kapas and ubat sapu.

Kat keta aku tanya Xiyad..doktor bersihkan sakit tak? Sebab doktor tu aku tengok dia kesat-kesat juga bahagian luka. AKu just tap seslow mungkin masa bersihkan..so aku expect sakit la sikit. But Xiyad cakap Doktor buat tak sakit..ayah buat pedih..Aittt??? maknanya aku leh la bersihkan lg thorough lepas ni. Then bila sambung sembang, maybe sebab aku guna air garam panas..tu yang Xiyad kata pedih..not sure la pedih or just panas. 

So skang ni tiap hari aku kena attend wound Xiyad tu smpai betul2 kering..bagi cepat baik. Air garam yg tak panas klinik sediakan tu memang Xiyad kata tak sakit dh aku buat. TApi lepas abeh tu nanti aku akan guna air garam suam balik..sebab panas dia tu lebih bagus untuk luka kan. So kami berharap agar tak jadi apa2 la..infection ke apa sepanjang penjagaan. Mencabar pula khatan si Xiyad ni. Takpelah..kita hadap je.


Terima kasih Klinik Ilyana Kuala Terengganu for the good service. Layan whatsapp saya malam-malam and such a good and positive attitude towards us. 

Comments

Popular posts from this blog

VADS Berhad - Streamyx call center Reunionn

God!! My colleague has just received an email warning all of the respective employee to not storing any files, pictures or mp3 which are clearly not related to our work in the computer. Eventhough I didn't get the email, for precaution, I just upload all these images and write an entry bout it..ehehe..And these pics already got rid of the C drive..kiki Hmm..Actually this very reunion was held on 19th of June. Since there were a lot more special ocasion this month..ex:my anniv..ehehe..so this event report has been on hold till this very day..nga nga!! The reunion are for the guys that used and still working at streamyx call center and most of them are/were the splitters..It was held at 24hrs MCD near IKEA. Left pic : Me..just about the kicked off from my friend's house..the style of the day..haha.. right pic : Asmah. The one decided to invite all of us out of sudden due to rindu banget sama kami smpi nanis2..comey la semah..hehe=p Me taking the pic. From left clockwise ; Semah,

Ikat bini kamu, anak perempuan kamu pada tiang yang paling kukuh!!!

Received a parcel when I was at my parents' house. A small book of the detail translation of surah Al-Kahfi. Thanks to PPZ (Pusat Pungutan Zakat) for the yearly gift. And a beneficial one of course. My math teacher once told us before she started our math class about how the first ten verse could save you from Dajal's lure and seduction. Akan tiba waktu Dajal bermaharajalela di penghujung dunia menawarkan segala macam kemewahan dan kehendak yang sukar untuk ditolak. Dan bilamana kita tunduk pada hebatnya Dajal memenuhi permintaan kita, maka neraka lah jawabnya. Maka ikatlah anak-anak perempuan kamu, isteri dan ibu kamu di tiang yang paling utuh dan kuat dalam rumah kamu dengan kemas kerana apabila Dajal menghentakkan kakinya ke bumi, seluruh kaum wanita akan berlari-lari mendapatkan Dajal meninggalkan segala-galanya. Akan dicampak anak yang sedang didokong, suami mereka untuk Dajal. Meraung2 lah mereka diikat pada tiang. Tapi jangan pula kamu kasihankan mereka dan membuka ika

Zikir Imam Shafie sesat? Zikir tolak syurga?

Assalamualaikum.. On the way balik dari Sabak Bernam ke Bangi hati terasa melompat2 nak tulis pasal entri ni. First and foremost, aku nk tekankan di sini kenapa aku berani nak ulas pasal benda ni? Pasal hukum, zikir dan kesesatan ni padahal aku mungkin xlayak, bukan ustaz dan sebagainya. Sebabnya cuma satu, zikir ini dilabel sesat oleh sekumpulan ustaz ni tanpa ada dalil, nas alquran atau kesepakatan ulamak. Dan kesesatan yang dilabel oleh mereka hanya disebabkan pentafsiran perkataan yang digunakan dalam zikir ni. Jadi kalau setakat pasal literasi perkataan, aku pun layak. Apa pun baca dulu lah ye. Zikir Imam Shafie yang dilabel sesat baru2 ni ialah zikir yg femes korang dengar dr kecik " Ilahi lastu lilfirdausi ahla.. wala aqwa alan naril jahim.. Allah Fahab li taubatau waghfir zunubi... Fainna tagho firuzzambil azimmmm " -maafla tak jumpa arab version nye- Bawah ni terjemahannya; Oh Tuhanku aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menga