Skip to main content

Jahitan Khatan terbuka. Aduu...jahit semula?

Dok buka dari petang tadi..tak menaip apa pun lagi. Gi cari lagu-lagu konon nak updet playlist yg dh bertahun-tahun tak bertukar. Tapi sudahnya, lagu-lagu lama gak yang aku cari. So something happened hari ni. Jadi maybe something to write as token of kenangan suatu hari nanti kan. 

Xiyad berkhatan selasa minggu lepas. So it means, its already more than a week lah. Xiyad ni penakut sungguh. Nak tengok kote sendiri pun dia takut. Katanya teruk sangat kote dia..takut nak tengok. Jadi masalah lah sikit kan nak cepat baik..bila tak berapa berani. sakit pun jerit, geli pun jerit, tersentuh pun jerit..haha..xiyad lah xiyad. Jadi aku pun basuh and cuci luka bebird dia tu punya lah berhati-hati. kena selalu tanya pedih ke? ayah letak macam ni....sakit ke?. hahaha

Jadi hari ni dh hari ke dua lah dia try pakai seluar kat rumah. Dia pun rasa tak sakit. And dah mandi sendiri. Ok la semuanya.. walaupun lambat..asalkan baik ok kan. But tadi petang aku tergerak hati nak check bebird dia. 

"meh Xiyad..sebelum mandi ayah nak tengok"

So memang luka laser dia tu dah kering..tinggal nak tanggal. But bahagian bawah belalai dia tu basah and berbau. Aku siap bagitau Xiyad itu le cecair yang buat busuk..sambil tunjuk jari aku yang basah.. Tetobe dia pi cium jari aku tu

Uweeekkkkk....


Hahaha dia pn tak larat bau bebird sendiri. So, aku cek la bawah belalai dia tu. And aku cuak. Luka situ pelik. And sekali pandang aku nampak macam jahitan tu terbuka. Kulit yg dah dipotong tu akan dijahit keliling pangkal kepala bebird tu kan..but bahagian bawah ni macam terbuka and made the skin and pangkal kepala dia tu ada gap besar. And gap tu is daging batang tu lah..and berair lagi..padahal kan dh lebih 10 hari. Aku cuak dah.

Tapi aku taknak buat dia panik..aku suh mandi..then suh dia baring sebelum pakai baju.. baru la senang aku nak angkat ke atas belalai tu kan. And aku belek2.. memang sah jahitan terbuka..adehhh..aku wat tenang lagi..pi buat air garam and tap2 untuk bersihkan luka. Alhamdulillahnya..Xiyad kata tak pedih and tak sakit bahagian tu. But dia cuma rasa pedih bila aku start tap kapas basah air garam tu untuk bersihkan. 

Fuhh hati dah tak sedap. Aku try dapatkan kontek number doctor khatan Xiyad from the clinic. I took Xiyad's bebird punya picture bahagian bawah belalai tu and tunjuk kat dia in the whatsapp after I got the phone number of the doctor from the clinic. Takde reply. Aku cari and google terus nombor klinik khatan terdekat kt Kuala Terengganu ni (aku kat kampung in-law). Hati tak sedap dah ni. Yelah..kita nak bayangkan dia kena lalui lagi ketakutan bersunat dia. Masa sunat pestime tak tau nk expect apa..kali ni for sure dia cuak. Tapi aku tak bagitau apa-apa lagi kat dia.

Dapat no. tepon klinik kt bandar Kuala Terengganu..aku call. AKu citer semua and bagitau dia nak forward gambar and let the doctor advise accordingly. Aku taknak la aku terus ke klinik tu, and suddenly ada benda lain..contoh doctor tu bukan doctor yang handle benda2 berkhatan ke..kena datang esoknya. It will give a fear in Xiyad's mental condition la kan.. taknak la. So alhamdulillah yang jawab call klinik tu bagus je. Dia whatsapp aku and aku forward gambar tu kat dia.

Tapi dah siap2 dah semayang isyak semua standby. And tak lama lepas tu klinik tu call and the Doctor was on the line. Dia bagitau boleh je nak jaga sendiri..apply antiseptic. Or even better datang klinik untuk jahit and rapatkan. Lagi cepat baik. Kalau biar and tunggu kering..sangat lambat. And after few minutes on the line, doctor tu tengok balik gambar and dia cakap

"emmm macam tak boleh ni baik sendiri..susah..kulit tu akan lambat catchup...sebab the gap jauh sangat ni"

So pilu je hati. Aku set untuk datang esok pagi sebab dia kata esok pagi memang ada appointment sunat. So better lah coz, katil pun dia sediakan untuk khatan. Jadi aku set esok pagi. Now is the hardest part. nak bagitau Xiyad. Aku boleh je nak diamkan je..esok pagi suh bangun awal2..tak bagitau pergi mana and tau2 depan klinik baru explain. 

But aku tak handle these kind of things macam tu. Aku dok tepi Xiyad yang tengah berbaring atas sofa...usap kepala dia and told him that we need to go to clinic esok untuk jahit semula. Told him its the best for him, cepat baik..all kind of metaphor i could come up to make him understand. Siap bagitau 

"Allah uji Xiyad susah sikit..sebab Xiyad hebat. Orang lain maybe Allah tak uji..dia bagi baik senang..sebab dia tak hebat nak hadap ujian. Cuba tengok main pubg atau mobile legends. Kalau orang yg terrer, mesti satu team jahat ramai-ramai kena lawan dia kan..sebab dia hebat. Macam tu jugak Xiyad"

He started crying and the line yg buat sebak tu dia bagitau. 

"Xiyad dah lupa dah sakit sunat"

Uwalah..melasse lah anak lanang ku. AKu dok tenangkan dia..dia cakap takut mimpi. And I told him I could just not tell him and bring him tomorrow morning to the clinic without him knowing anything. 

"Tapi ayah taknak tipu-tipu Xiyad. Ayah jujur..And Xiyad kuat. Apa dia buat Xiyad tak rasa lepas bius. Rasa sakit cucuk jarum bius je. Yang hari tu Xiyad kena rasa macam kena cubit kuat2. Then balik kita makan ubat tahan sakit. InsyaAllah Xiyad tak rasa sakit tu"

Dok usap dia bagi tenang nak tido. AKu masuk2 bilik dia macam terjaga and nak nangis. mimpi ke apa tak tau lah

But I know, cakap senang la..dia yang nak kena hadap. Sedih je hati aku tengok. Baru rasa berani nk mandi sendiri pakai seluar. Aku memang taknak la amek risiko baik sendiri jaga..kot nanti infected pape kan. Lain plak jadinya. 

So aku berharap lah semuanya baik-baik belaka. AKu memang selalu bersihkan dan belek2 bebird dia sepanjang dia abeh sunat. Tapi takde keluar cecair apa2 bawah tu. Just 2 hari yang dia mandi sendiri aku just tengok macam tu je. Dia dah tak pedih bagi air sabun semua tu...aduuuhh...Moga dimudahkan la esok. AKu just harap mudah je nak tarik balik kulit tu and jahit semula..taknak la terlebih potong kulit ke apa and kena tampal kulit semua tu...

Bismillahillazi la yadhurru ma'asmihi syai'un fil ardhi wa la fissama' wahuwas sami'ul alim

Comments

Popular posts from this blog

VADS Berhad - Streamyx call center Reunionn

God!! My colleague has just received an email warning all of the respective employee to not storing any files, pictures or mp3 which are clearly not related to our work in the computer. Eventhough I didn't get the email, for precaution, I just upload all these images and write an entry bout it..ehehe..And these pics already got rid of the C drive..kiki Hmm..Actually this very reunion was held on 19th of June. Since there were a lot more special ocasion this month..ex:my anniv..ehehe..so this event report has been on hold till this very day..nga nga!! The reunion are for the guys that used and still working at streamyx call center and most of them are/were the splitters..It was held at 24hrs MCD near IKEA. Left pic : Me..just about the kicked off from my friend's house..the style of the day..haha.. right pic : Asmah. The one decided to invite all of us out of sudden due to rindu banget sama kami smpi nanis2..comey la semah..hehe=p Me taking the pic. From left clockwise ; Semah,

Ikat bini kamu, anak perempuan kamu pada tiang yang paling kukuh!!!

Received a parcel when I was at my parents' house. A small book of the detail translation of surah Al-Kahfi. Thanks to PPZ (Pusat Pungutan Zakat) for the yearly gift. And a beneficial one of course. My math teacher once told us before she started our math class about how the first ten verse could save you from Dajal's lure and seduction. Akan tiba waktu Dajal bermaharajalela di penghujung dunia menawarkan segala macam kemewahan dan kehendak yang sukar untuk ditolak. Dan bilamana kita tunduk pada hebatnya Dajal memenuhi permintaan kita, maka neraka lah jawabnya. Maka ikatlah anak-anak perempuan kamu, isteri dan ibu kamu di tiang yang paling utuh dan kuat dalam rumah kamu dengan kemas kerana apabila Dajal menghentakkan kakinya ke bumi, seluruh kaum wanita akan berlari-lari mendapatkan Dajal meninggalkan segala-galanya. Akan dicampak anak yang sedang didokong, suami mereka untuk Dajal. Meraung2 lah mereka diikat pada tiang. Tapi jangan pula kamu kasihankan mereka dan membuka ika

Zikir Imam Shafie sesat? Zikir tolak syurga?

Assalamualaikum.. On the way balik dari Sabak Bernam ke Bangi hati terasa melompat2 nak tulis pasal entri ni. First and foremost, aku nk tekankan di sini kenapa aku berani nak ulas pasal benda ni? Pasal hukum, zikir dan kesesatan ni padahal aku mungkin xlayak, bukan ustaz dan sebagainya. Sebabnya cuma satu, zikir ini dilabel sesat oleh sekumpulan ustaz ni tanpa ada dalil, nas alquran atau kesepakatan ulamak. Dan kesesatan yang dilabel oleh mereka hanya disebabkan pentafsiran perkataan yang digunakan dalam zikir ni. Jadi kalau setakat pasal literasi perkataan, aku pun layak. Apa pun baca dulu lah ye. Zikir Imam Shafie yang dilabel sesat baru2 ni ialah zikir yg femes korang dengar dr kecik " Ilahi lastu lilfirdausi ahla.. wala aqwa alan naril jahim.. Allah Fahab li taubatau waghfir zunubi... Fainna tagho firuzzambil azimmmm " -maafla tak jumpa arab version nye- Bawah ni terjemahannya; Oh Tuhanku aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menga