Skip to main content

Letaknya Islam di mana?

Aku tgh menonton filem XIII the conspiracy dlm laptop aku yg telah aku copy sebelum ni. Malam ni baru aku dpt masa nk tonton. Kat TV2 pn ada citer best. Fun with Dick N Jane ke apa tajuk dia. Fun ke Run ntah. Sambil menonton lak smbil basuh baju n sambil dload lagu2 baru..well baru in my own definition. Tgh amek lagu2 lady gaga..ekekeke..N pasni nk masak megi..heee..lapa plak.

Aku nk citer pasal agama la malm ni pas baca entri Joegrimjoew tadi. Aku mulakan dgn letaknya agama Islam kat Malaysia skang ni. Begitu rapuh. Anda tak rasa begitu. Disebabkan kemajuan kita ikut segala jenis undang2 sekular yg berlandaskan barat. Hiburan adalah segala2nya. Kalau org alim meninggal dunia berapa ramai je rasanya yg sedekah fatihah. Artis mati..pergh..rasanya lagi ramai bukan sbb ramai yg kenal..ramai peminat.

Pasal tukar agama??Kita bukan leh buat apa sgt..kita kena jadikan benda tu 'boleh'. Sebab??kita kan pelbagai kaum. N undang2 syariah kita bukan kuat mana pn. Kita ikut je undang2 18 thun boleh anut agama sendiri. Tkkan kita nk kata Islam je takleh tukar agama..yg len nk masuk islam takleh..ishy..rusuhan mau ye tak? So atas rapuhnya kita tegakkan islam, kena la follow.

Kristian pn dh ada cabang baru..7th day adventist yg mana aku cuma tahu hari jumaat diorg tk dibolehkan wat keje2 apa pn. Hanya lepak2 tgok TV camtu la lebih kurg. Lecturer aku, kristian bgtu dia bg anak dia kebebasan anut agama n anak dia memilih 7th day ni.

Kat dlm suratkabar ari ni ada tulis malaymail yg byk pihak cm marah bila ada wanita islam ni kena penjara dan sepuluh sebatan sebab minum arak. Nampak tak?? Agama lain dh mempertikaikan hukuman syariah kita dgn kata nama Malaysia. Yes. Then dgn mudah org pesongkan pemikiran org luar sana tu. "apa la islam ni..kata keamanan..tp gi sebat org minum arak. Minum arak je". Apa ko nk jawab bila non muslim tanya? Nk bgtu arak tu punca segala dosa besar yg lain?kaitkan ngn kisah seorg alim yg mati kufur disebbkan arak? do they give a damn??

Cara ibu bapa bg kebebasan pn dh satu hal. Aku tak paham. Mak ayah elok..berserban, bertudung..anak..perghh..seksi habis..Siap leh dok seumah ngan pakwe or makwe. Kalau mak ayah pn tak tegur..cmne la yg kita ni org asing nk tegur. "hek eleh..mak ayah aku pn tak kecoh..ko sibuk ni apahal?". Apa ko nk jawab..??aduuhhh..mmg terus zasss..ko takleh wat apa..Aku sll assume yg anak2 ni dh dididik tp diorg sendiri pilih cara hidup camni. Sangka baik la..Takut aku nk besar kan anak zaman skang ni.

Aku tak kata aku baik..sila jgn slh sgka. Entri ni utk diri sendiri gak. Sbb tu aku bhskan diri dlm entri ni sbg kita. Makin lama makin rapuh la islam ni kat Malaysia. Sbb tu salah satu masa aku happy ialah masa smyg jumaat aku tgok ramai2 org gi masjid..sgt besh rasa. Ramai budak2 muda skang mmg tak smyg lgsg dh. Tp baik hati..tak paham la aku.

Aku stop secara mendadak la kat sini. Aku tknak terlebih pndai berkata2. Kita tgok apa reaksi pasal kes rotan minum arak tu. Aku rasa kalau buat betul2 hukuman tu...mau satu negeri kumpul org kita minum arak kena hukuman...huhu..

Tepuk dada..tnya hati..sbb nk tanya iman tak tentu ada ke tak..

Comments

Popular posts from this blog

VADS Berhad - Streamyx call center Reunionn

God!! My colleague has just received an email warning all of the respective employee to not storing any files, pictures or mp3 which are clearly not related to our work in the computer. Eventhough I didn't get the email, for precaution, I just upload all these images and write an entry bout it..ehehe..And these pics already got rid of the C drive..kiki Hmm..Actually this very reunion was held on 19th of June. Since there were a lot more special ocasion this month..ex:my anniv..ehehe..so this event report has been on hold till this very day..nga nga!! The reunion are for the guys that used and still working at streamyx call center and most of them are/were the splitters..It was held at 24hrs MCD near IKEA. Left pic : Me..just about the kicked off from my friend's house..the style of the day..haha.. right pic : Asmah. The one decided to invite all of us out of sudden due to rindu banget sama kami smpi nanis2..comey la semah..hehe=p Me taking the pic. From left clockwise ; Semah,

Ikat bini kamu, anak perempuan kamu pada tiang yang paling kukuh!!!

Received a parcel when I was at my parents' house. A small book of the detail translation of surah Al-Kahfi. Thanks to PPZ (Pusat Pungutan Zakat) for the yearly gift. And a beneficial one of course. My math teacher once told us before she started our math class about how the first ten verse could save you from Dajal's lure and seduction. Akan tiba waktu Dajal bermaharajalela di penghujung dunia menawarkan segala macam kemewahan dan kehendak yang sukar untuk ditolak. Dan bilamana kita tunduk pada hebatnya Dajal memenuhi permintaan kita, maka neraka lah jawabnya. Maka ikatlah anak-anak perempuan kamu, isteri dan ibu kamu di tiang yang paling utuh dan kuat dalam rumah kamu dengan kemas kerana apabila Dajal menghentakkan kakinya ke bumi, seluruh kaum wanita akan berlari-lari mendapatkan Dajal meninggalkan segala-galanya. Akan dicampak anak yang sedang didokong, suami mereka untuk Dajal. Meraung2 lah mereka diikat pada tiang. Tapi jangan pula kamu kasihankan mereka dan membuka ika

Zikir Imam Shafie sesat? Zikir tolak syurga?

Assalamualaikum.. On the way balik dari Sabak Bernam ke Bangi hati terasa melompat2 nak tulis pasal entri ni. First and foremost, aku nk tekankan di sini kenapa aku berani nak ulas pasal benda ni? Pasal hukum, zikir dan kesesatan ni padahal aku mungkin xlayak, bukan ustaz dan sebagainya. Sebabnya cuma satu, zikir ini dilabel sesat oleh sekumpulan ustaz ni tanpa ada dalil, nas alquran atau kesepakatan ulamak. Dan kesesatan yang dilabel oleh mereka hanya disebabkan pentafsiran perkataan yang digunakan dalam zikir ni. Jadi kalau setakat pasal literasi perkataan, aku pun layak. Apa pun baca dulu lah ye. Zikir Imam Shafie yang dilabel sesat baru2 ni ialah zikir yg femes korang dengar dr kecik " Ilahi lastu lilfirdausi ahla.. wala aqwa alan naril jahim.. Allah Fahab li taubatau waghfir zunubi... Fainna tagho firuzzambil azimmmm " -maafla tak jumpa arab version nye- Bawah ni terjemahannya; Oh Tuhanku aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menga