Skip to main content

Kemaafan dr anda semua dipinta

Assalamualaikum dan salam Ramadhan semuaa...Khas utk pengunjung blog ni..poster or kad raya..ntah apa nk panggil utk korg..oleh kerana takde gambar ketupat atau pelita..aku letak je gambar bunga lalang liar yg menunjukkan simbolik aku bukan lah sesiapa yg penting sgt namun mahu jua meminta maaf..=]

Menjelang esok..pastinya ramai yg bersiap sedia utk pulang ke kampung masing2. Yg berkereta, berkeretapi, berkapal mabur, memandu, merempit dan pelbagai cara nk pulang bertemu keluarga. Termasuklah aku..esok mlm mungkin aku atr yg memandu di celah2 keta2 yg berarak tersangkut2 di tgh jln raya. Aku rasa pulang mlm hari syok skit sbb leh minum, tekak tak kering..

Tahun ni aku mungkin pulang ke kampung nenek di pagi raya sebab tahun lepas dh beraya di rumah kami. Kalau ke rumah nenek, makanya aku tk akan join bara'an bujang2 kmpung sejurus slps smyg raya.

Aku syukur bbrp tahun lepas raya aku sgt tenang dan seseronok spt yg kami sekeluarga mahukan. Aku masih ingat tika aku skola rendah dan menengah, asal menjelang raya je..mesti mak ayah aku bergaduh...kami sgt sedih..risau. Raya yg sptutnya menyeronokkan..segalanya jadi huru hara..persiapan jd caca marba. Abah mula membentak2..mak dengan tangisnya.

Aku sendri tak pasti kenapa asal raya je gaduh..raya je gaduh. Kadang ntah apa sebab pn aku tak tau. Akan ada adegan pulang dengan ibu dan adik beradik tanpa abah yg berkeras tak mahu pulang ke kampung. Adegan makcik dan pakcik memujuk mak utk mengalah dan meminta maaf, tangisan mak di pagi raya dan abah yg sentiasa rasa betul memberi pesan pada mak agar jgn mengulangi kesilapannya..

Semua ni dh jadi asam garam idup aku dulu. Tp skrg alhamdulillah..apa saja mslh, kami insyaAllah dpt selesaikan. Mereka sedar kami dh dewasa..suara kami perlu didengar..jgn smpi kami yg membentak pulak..Alhamdulillah..Alhamdulillah..

Raya mmg sronok utk aku...dr kecik aku beraya dgn kwan2..adik2..dr nek basikal, nek moto dan skang nek keta..time nek beskal siap kene kutuk kawan yg beraya nek moto sbb cam budak2 nek beskal lagi beraya..haha!!

Aku harap raya korg menyeronokkan dan bermakna..masa utk meminta maaf terutamanya dgn org tua..tkyah la menyimpan rasa dendam ngan mak ayah anda..mungkin kat luar sana sgt ramai yg punya cerita lagi sadis..tp apa pn, pglmn aku..aku sentiasa semat dlm hati mak dan ayah aku ttp parents aku walau apa pn kesilapan mereka.

Selamat hari raya semuaa..aku akan terus berentri smpi raya sbb umah aku ada internet..ehehe!! Aku nak main takraw semula pas raya..time di kampung aku still main takraw..tp di sni, diorg tak main time pose...penat le kot..sebulan jugak aku puasa merejam bola..huhu

Comments

Popular posts from this blog

VADS Berhad - Streamyx call center Reunionn

God!! My colleague has just received an email warning all of the respective employee to not storing any files, pictures or mp3 which are clearly not related to our work in the computer. Eventhough I didn't get the email, for precaution, I just upload all these images and write an entry bout it..ehehe..And these pics already got rid of the C drive..kiki Hmm..Actually this very reunion was held on 19th of June. Since there were a lot more special ocasion this month..ex:my anniv..ehehe..so this event report has been on hold till this very day..nga nga!! The reunion are for the guys that used and still working at streamyx call center and most of them are/were the splitters..It was held at 24hrs MCD near IKEA. Left pic : Me..just about the kicked off from my friend's house..the style of the day..haha.. right pic : Asmah. The one decided to invite all of us out of sudden due to rindu banget sama kami smpi nanis2..comey la semah..hehe=p Me taking the pic. From left clockwise ; Semah,

Ikat bini kamu, anak perempuan kamu pada tiang yang paling kukuh!!!

Received a parcel when I was at my parents' house. A small book of the detail translation of surah Al-Kahfi. Thanks to PPZ (Pusat Pungutan Zakat) for the yearly gift. And a beneficial one of course. My math teacher once told us before she started our math class about how the first ten verse could save you from Dajal's lure and seduction. Akan tiba waktu Dajal bermaharajalela di penghujung dunia menawarkan segala macam kemewahan dan kehendak yang sukar untuk ditolak. Dan bilamana kita tunduk pada hebatnya Dajal memenuhi permintaan kita, maka neraka lah jawabnya. Maka ikatlah anak-anak perempuan kamu, isteri dan ibu kamu di tiang yang paling utuh dan kuat dalam rumah kamu dengan kemas kerana apabila Dajal menghentakkan kakinya ke bumi, seluruh kaum wanita akan berlari-lari mendapatkan Dajal meninggalkan segala-galanya. Akan dicampak anak yang sedang didokong, suami mereka untuk Dajal. Meraung2 lah mereka diikat pada tiang. Tapi jangan pula kamu kasihankan mereka dan membuka ika

Zikir Imam Shafie sesat? Zikir tolak syurga?

Assalamualaikum.. On the way balik dari Sabak Bernam ke Bangi hati terasa melompat2 nak tulis pasal entri ni. First and foremost, aku nk tekankan di sini kenapa aku berani nak ulas pasal benda ni? Pasal hukum, zikir dan kesesatan ni padahal aku mungkin xlayak, bukan ustaz dan sebagainya. Sebabnya cuma satu, zikir ini dilabel sesat oleh sekumpulan ustaz ni tanpa ada dalil, nas alquran atau kesepakatan ulamak. Dan kesesatan yang dilabel oleh mereka hanya disebabkan pentafsiran perkataan yang digunakan dalam zikir ni. Jadi kalau setakat pasal literasi perkataan, aku pun layak. Apa pun baca dulu lah ye. Zikir Imam Shafie yang dilabel sesat baru2 ni ialah zikir yg femes korang dengar dr kecik " Ilahi lastu lilfirdausi ahla.. wala aqwa alan naril jahim.. Allah Fahab li taubatau waghfir zunubi... Fainna tagho firuzzambil azimmmm " -maafla tak jumpa arab version nye- Bawah ni terjemahannya; Oh Tuhanku aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menga