Skip to main content

Kampung dan kisahnya 1

Sgt seronok bila pulang ke kampung..bukan lah seronok sebab enjoy melakukan sesuatu yg tak biasa dibuat di hutan konkrit ni. Tp selesa banget rasanya..walaupun hanya tidur smpi pukul 12 tghri, perasaan istirahat itu sedikit pun tidak serupa dengan tidur yg sama panjang di rumah bujang...ehehehe..

Niat nak memancing setelah hampir 8 tahun kali terakhir aku memegang joran buluh buatan sendiri dengan tali tangsi yg dibeli 40 sen di kedai kadir berumpankan cicak yg ditangkap sendiri dr atas lampu neon atau celahan zink sentiasa terbantut dek masa yg terlalu pendek di kampung. Rindu aku pada corak laluan umpan yg menarik perhatian sang ikan haruan, rindu aku pada debar rasa kala umpan diragut rakus oleh sang ruan dan rindu rasa kala sang ruan terbang di udara kala aku sentap tali joran dr dalam air...

cukup cukup rindu2an semua ni..

Bila di kampung..duduk di meja makan dengan mak sambil gossip2 seronok juga. Sdg aku makan aku teringat rakan kala kecil aku yg begitu rapat. ANak jiran yg ibunya pernah jadi bunga hati abah aku tapi dihalang oleh nenek kawan aku itu.

"Mak, cik siti sekarang kat umah tu lagi ke?" (cik siti adalah panggilan yg aku gunakan pada mak rakan aku ni - apiszain.)
"sian dia bang...sorang2 je dok kat umah tu lagi"
"apis kat mana mak eh? sy call tak dapt plak. Skang senang sgt tukar nombor. Sy mimpi dia dtg umah pagi2..sengeh2..sgt real mimpi tu mak..camne la dia skang"
"katanya dia merajuk lari dr umah sebab cik siti tak bagi kawin"
"Oooo..ari tu kata nk jd posmen kat KL. Pastu fariz kata jumpa kat bukit bintang jd jaga. Jgn la jadi pape kat dia..terlibat ngan mende2 yg tak patut plak"

Serius..ikhlas dr hati,aku mmg sgt sayang pada kawan2 aku. Apiszain merupakan rakan aku sejak kecil. Kami main bersama, bergaduh sekali sekala. Dia dan adik perempuannya Alin sering ke rumah kami belajar mengaji. Aku akan mengajar sendiri apiszain sblum kami ke surau bersama2..sgt rindu saat2 tu. Aku dengar Alin dh berkahwin lama dahulu. Suaminya kononnya pensyarah tp setelah diselidik dengan pakcik2nya..nak kata janitor pun bukan, jaga pn bukan.Aku cuma mampu harap si Alin tu sentiasa bahagia walaupun suaminya bukan seorg pensyarah...

---------------------------

Malam tadi aku bangun pukul 3.30 pg bila aku terjaga dari tidur lepas je abih mimpi aku pegang kamera baru amik gambar client...tapi dlm gambar tu abah aku mcm marah main2 tp agak serius kat aku pasal beli kamera baru tu...huhuhu!!! siap nk pecahkan kamera aku.. Aku siap semuka ngan abah depan2...n dek kerana tak tahan marah aku tolak dan pin abah kat tiang rumah...ishy...jgn la smpi jadi camtu..

Tak sia2 aku bangun...aku tgok Czech lawan Turki..aku taknak Czech mara ke quarter final..aku tak sokong mana2 sebab pasukan pilihan aku portugal. TP mlm tadi aku harap turki menang. Dh tertinggal 2-0 dh Turki. Czech time tu main macam Malaysia bila dh mendahului perlawanan. Bertahan ramai2...lepas tu dapat bola..clear kan..

Akhirnya Turki gol kan gol pertama...masa tu dh minat ke 87..lepas tu kedua...baru la Czech nak gelabah menyerang. Sblum tu leh kata penguasaan bola 80% kat Turki...akhir sekali Nihat golkan jaringan ketiga...haaa..puas hati aku...bak kata pengomen, "walau sehebat mana pun penjaga gol (Petr Czech) dia adalah manusia)..yaa..syabas turki yg tak mengalah dan menonjolkan semangat juang yg hebat dan tak putus2. Tp penjaga gol bebal pegi tampar muka pemain Czech dh hampir2 tamat permainan..kan dh dapt kad merah..tak main la ko smpi ke final..tu kalau dapat final...

Tak sia2 aku layan Euro utk kali kedua..eehehhe

Comments

Popular posts from this blog

VADS Berhad - Streamyx call center Reunionn

God!! My colleague has just received an email warning all of the respective employee to not storing any files, pictures or mp3 which are clearly not related to our work in the computer. Eventhough I didn't get the email, for precaution, I just upload all these images and write an entry bout it..ehehe..And these pics already got rid of the C drive..kiki Hmm..Actually this very reunion was held on 19th of June. Since there were a lot more special ocasion this month..ex:my anniv..ehehe..so this event report has been on hold till this very day..nga nga!! The reunion are for the guys that used and still working at streamyx call center and most of them are/were the splitters..It was held at 24hrs MCD near IKEA. Left pic : Me..just about the kicked off from my friend's house..the style of the day..haha.. right pic : Asmah. The one decided to invite all of us out of sudden due to rindu banget sama kami smpi nanis2..comey la semah..hehe=p Me taking the pic. From left clockwise ; Semah,

Ikat bini kamu, anak perempuan kamu pada tiang yang paling kukuh!!!

Received a parcel when I was at my parents' house. A small book of the detail translation of surah Al-Kahfi. Thanks to PPZ (Pusat Pungutan Zakat) for the yearly gift. And a beneficial one of course. My math teacher once told us before she started our math class about how the first ten verse could save you from Dajal's lure and seduction. Akan tiba waktu Dajal bermaharajalela di penghujung dunia menawarkan segala macam kemewahan dan kehendak yang sukar untuk ditolak. Dan bilamana kita tunduk pada hebatnya Dajal memenuhi permintaan kita, maka neraka lah jawabnya. Maka ikatlah anak-anak perempuan kamu, isteri dan ibu kamu di tiang yang paling utuh dan kuat dalam rumah kamu dengan kemas kerana apabila Dajal menghentakkan kakinya ke bumi, seluruh kaum wanita akan berlari-lari mendapatkan Dajal meninggalkan segala-galanya. Akan dicampak anak yang sedang didokong, suami mereka untuk Dajal. Meraung2 lah mereka diikat pada tiang. Tapi jangan pula kamu kasihankan mereka dan membuka ika

Zikir Imam Shafie sesat? Zikir tolak syurga?

Assalamualaikum.. On the way balik dari Sabak Bernam ke Bangi hati terasa melompat2 nak tulis pasal entri ni. First and foremost, aku nk tekankan di sini kenapa aku berani nak ulas pasal benda ni? Pasal hukum, zikir dan kesesatan ni padahal aku mungkin xlayak, bukan ustaz dan sebagainya. Sebabnya cuma satu, zikir ini dilabel sesat oleh sekumpulan ustaz ni tanpa ada dalil, nas alquran atau kesepakatan ulamak. Dan kesesatan yang dilabel oleh mereka hanya disebabkan pentafsiran perkataan yang digunakan dalam zikir ni. Jadi kalau setakat pasal literasi perkataan, aku pun layak. Apa pun baca dulu lah ye. Zikir Imam Shafie yang dilabel sesat baru2 ni ialah zikir yg femes korang dengar dr kecik " Ilahi lastu lilfirdausi ahla.. wala aqwa alan naril jahim.. Allah Fahab li taubatau waghfir zunubi... Fainna tagho firuzzambil azimmmm " -maafla tak jumpa arab version nye- Bawah ni terjemahannya; Oh Tuhanku aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menga