Skip to main content

Xiyad Asytar the sopan boy

Ya Allah..punya la mengantuk hoi...minum air dah, makan M&M pun dah. Still ngantuk. AKu try mencoret sepalit kisah la kt blog ni utk entri hari ni. Kot leh hilangkan ngantuk kan..kekkeke. Macam berkesan ni..hahahaha baru baris dah ilang ngantuk la sangat.

Alhamdulillah, projek yang aku buat tahun lepas besambung untuk tahun ni hingga May tahun depan. Alhamdulillah..setahun. Rezeki anak. Walaupun gaji dipotong 30%, dalam keadaan ekonomi dan harga minyak semacam sekarang ni, projek ni tetap diteruskan pun aku dah bersyukur. Aku akan cuba fikirkan strategi kelangsungan hidup dalam masa setahun ni in case lepas May tu tiada lagi rezeki projek ni =].

Cerita kehidupan seharian aku, alhamdulillah masih bahagia dan diberi rahmat Allah hingga ke hari ini. Xuwayla Asfiya punya ketawa yang berdekah kecil baru dapat ku dengar beberapa hari lepas. Dia suka dilayan dan pandai diagah. Dah macam kucing bila start bersuara tu hauuu hauuu dok bunyi. Dok selesema for the past weeks. Kita sapu balm je la kat dada and belakang tiap malam taknak bagi teruk berair hidung. Tapi masih tak fully baik lagi lah.

Xiyad Asytar punya cerita pulak, last wiken aku pergi sekolah dia. Perjumpaan parents lah kira after 3 months semester kan. And the feedback was that Xiyad is still super aloof. Susah sangat nak dengar suara dia. Kalau kencing and berak tu, teacher dia kena keep on asking him instead of Xiyad yang bagitau macam kat rumah. Adehhh..Then teacher tu siap bagitau, punya la diam sampai tahap ada kawan letak kerusi tertindih kaki dia pun dia senyap tapi buat muka. Mujur teacher perasan muka dia lain anda tanya kenapa...baru lah Xiyad tunjuk kaki dia kena tindih ngn kerusi. HAHAAHAAHA. Adeh..kelakar ada..kesian pun ada..risau pun ada.

My beloved family

Aku tak boleh nk buat pape sebab kt rumah totally different. Kat rumah memang dok bercakap, dok tanya macam2. AKu cuma boleh keep on cakap kat dia pelan2, bagi semangat time nak tidor, tengah pakaikan baju, time nak mandi untuk dia lebih open up. Aku suh dia nyanyi depan teacher...bagitau teacher yg dia pandai match colour, main lagi banyak dengan kawan. Hmm...harapnya everything will eventually be OK lah. Dia jadi problem sebab bila teacher dia ajar ikut buku semua tu, susah la..sebab Xiyad susah sangat nak ikut apa yang teacher dia ajar. Cuma alhamdulillahnya bila kt rumah aku tanya dia ingat. Kira masuk la dalam kepala walaupun kat skolah dia tak folo.

Kira aku kena rajin untuk follow up buku tu dengan dia kat rumah. Aku ingat kalau kat rumah bagi dia main sebab dah seharian dia kat skolah kan. Dia masih budak. Tapi nampak gaya kena la follow up ajar kat rumah sikit2. huhu..

my boy Xiyad Asytar

Xiyad dah tak kacau teruk adik dia. Samada dia dah pandai atau dia takut juga kena pelempang atau kena punish ngan aku bila adik dia nangis. kekekeke. But aku belai xiyad, gomol macam masa dia kecik. Sebab aku perasan dia nak kan perhatian tu. Jadi aku keep on treating him like a small boy but at the same time treating him as a proper grown up boy jugak. hehe. Harapnya menjadilah cara didikan aku ni. 

Aku bawak Xiyad BBQ session dengan kawan2 projek aku ni satu malam ni, and kebetulan kawan aku bawak 3 org anak dia. 2 laki and sorg pompuan yang umur 3 tahun camtu. Aku perhati ok je pergaulan dia ngn budak2 tu. Dia cuba berkawan..dia join apa yg diorg buat. Maybe dia just lain kat skolah. And itu gak la kawan aku cakap yg biasanya budak kat skolah mmg lain skit. hehe.

Tapi Xiyad mmg jenis mengalah. Anak kawan aku amek tobot dia, budak pmpuan tu amek henpon dia..dia just came to me and buat muka je. Dia tak ngadu. aku yang tanya. And at 1 point dia tau tobot tu jadi rebutan, dia tinggal je kat aku. Ada sekali ni bila henpon tu kena amek ngn budak pompuan tu, aku suh dia amek balik..dia pun masuk dalam. Aku perati kt luar sebalik sliding door.

Xiyad and his cousins

Hahahaha comeyl sangat. Dia garu kepala approaching the girl macam pk "camne la nak cakap ni". Then slowly dok tepi dia and started saying "bagi la...tu ayah punya..bagi la.." tapi mmg sangat sopan and softly spoken. Budak pompuan tu bukan paham apa sangat..dok ralit tgok henpon je pun haa..tak layan pn Xiyad. Kekekeke...well Im grateful that Xiyad is such a gentleman, so sopan. But I just hope slowly, he would know how to differentiate the time when he needs to be soft and the time when  he needs to be firm. InsyaAllah aminnn....

Comments

Masy said…
hahahaahah xiyad xiyad, berat mulut sungguh ni. mungkin lps kene sunat sok baru pandai berkokok kot hihih

jgn pastu kang ko plak penat tak koser nak layan hihi
HEMY said…
aku mmg keep on reminding myself and wawa utk keep layan anak2 yg tanya n respons bila diorg panggil kita...
syalinda johari said…
berat mulut Xiyad...tapi okeylah nanti dapat geng kat sekolah misti okey tu..
lawak sungguh kaki kena kerusi pun dia leh diam..hahahaha

Popular posts from this blog

VADS Berhad - Streamyx call center Reunionn

God!! My colleague has just received an email warning all of the respective employee to not storing any files, pictures or mp3 which are clearly not related to our work in the computer. Eventhough I didn't get the email, for precaution, I just upload all these images and write an entry bout it..ehehe..And these pics already got rid of the C drive..kiki Hmm..Actually this very reunion was held on 19th of June. Since there were a lot more special ocasion this month..ex:my anniv..ehehe..so this event report has been on hold till this very day..nga nga!! The reunion are for the guys that used and still working at streamyx call center and most of them are/were the splitters..It was held at 24hrs MCD near IKEA. Left pic : Me..just about the kicked off from my friend's house..the style of the day..haha.. right pic : Asmah. The one decided to invite all of us out of sudden due to rindu banget sama kami smpi nanis2..comey la semah..hehe=p Me taking the pic. From left clockwise ; Semah,

Ikat bini kamu, anak perempuan kamu pada tiang yang paling kukuh!!!

Received a parcel when I was at my parents' house. A small book of the detail translation of surah Al-Kahfi. Thanks to PPZ (Pusat Pungutan Zakat) for the yearly gift. And a beneficial one of course. My math teacher once told us before she started our math class about how the first ten verse could save you from Dajal's lure and seduction. Akan tiba waktu Dajal bermaharajalela di penghujung dunia menawarkan segala macam kemewahan dan kehendak yang sukar untuk ditolak. Dan bilamana kita tunduk pada hebatnya Dajal memenuhi permintaan kita, maka neraka lah jawabnya. Maka ikatlah anak-anak perempuan kamu, isteri dan ibu kamu di tiang yang paling utuh dan kuat dalam rumah kamu dengan kemas kerana apabila Dajal menghentakkan kakinya ke bumi, seluruh kaum wanita akan berlari-lari mendapatkan Dajal meninggalkan segala-galanya. Akan dicampak anak yang sedang didokong, suami mereka untuk Dajal. Meraung2 lah mereka diikat pada tiang. Tapi jangan pula kamu kasihankan mereka dan membuka ika

Zikir Imam Shafie sesat? Zikir tolak syurga?

Assalamualaikum.. On the way balik dari Sabak Bernam ke Bangi hati terasa melompat2 nak tulis pasal entri ni. First and foremost, aku nk tekankan di sini kenapa aku berani nak ulas pasal benda ni? Pasal hukum, zikir dan kesesatan ni padahal aku mungkin xlayak, bukan ustaz dan sebagainya. Sebabnya cuma satu, zikir ini dilabel sesat oleh sekumpulan ustaz ni tanpa ada dalil, nas alquran atau kesepakatan ulamak. Dan kesesatan yang dilabel oleh mereka hanya disebabkan pentafsiran perkataan yang digunakan dalam zikir ni. Jadi kalau setakat pasal literasi perkataan, aku pun layak. Apa pun baca dulu lah ye. Zikir Imam Shafie yang dilabel sesat baru2 ni ialah zikir yg femes korang dengar dr kecik " Ilahi lastu lilfirdausi ahla.. wala aqwa alan naril jahim.. Allah Fahab li taubatau waghfir zunubi... Fainna tagho firuzzambil azimmmm " -maafla tak jumpa arab version nye- Bawah ni terjemahannya; Oh Tuhanku aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menga