Skip to main content

Raya 2014 - Ganu's side

wow..mood blogging tengah mari..tapi tak tau nak start dari mana nih..guane? takpe..kita redah je la mcam mana pun..hehehe..but sebelum tu, aku nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI utk sesiapa je yang sudi membazirkan masa kt blog ni..kekeke..Kosong-kosong eh..


So this year, turn terengganu plak untuk first Raya. Kami sampai dalam pukul 5 petang hari Jumaat. Bertolak dari Ascott Hotel Kuala Lumpur around 10A.M. Memang smooth sail lah. Kami cuba LPT2 cheneh tu..sekojap je pun highway tu. Masuk jalan Jabor cam biasa pun ok je kot. Cuma my concern kalau dah kuar dari exit Cheneh tu ke jalan biasa tu solved sebab dari exit Cheneh tu diorang dh buat lampu isyarat dah. Kalu tidak memang masak la ko nak masuk balik jalan biasa tu dari Exit Cheneh time kereta tengah banyak? memang takkkkk ahh..

Persiapan Hari Raya umah in-law aku macam biasa..sempoi. Bakar sate pun lebih rileks tahun ni sebab bakar kat dapur gas je..tapi sate tu tak berapa memuah la sebab dia punya minyak2 ayam tu tak kuar macam dibakar atas bara api..jadi dia tak berkilat gitu. Ada adik beradik Cembam pompuan belaka memang best ah. HAHAHA. Aku tolong tukar langsir je.

Malam raya plak siap ngeteh kejap. Ate member tenis pun turn belah terengganu. Tak pernah2 la aku lepak luar malam raya..Mujur pak mertua OK je..yelah aku tgok bakar sate guna dapur gas..ok kot tinggal kejap. Aku lepak dalm sejam siap bawak Xiyad bagi tak kacau persiapan kat umah tu. Lepak kat Kampung Tok Kaya..malam raya pun bukak kedai. Hebak..Lepak ngn Manap and Anuar sembang gitu gini, then balik.

raya2014 020

raya2014 021

raya2014 022

3 keping gambar bersama family in-law. tema pink kami tahun ni. Dapat cari songkok Xiyad kat Giant Gong Badak plak..memang comel. Tak sia2 la Xiyad sampai nangis2 cuba baju masa tukar saiz kat Khemah Jakel depan Warta BB Bangi. Siap dah beli samping Xiyad untuk tahun depan. Ate, beli kat Jakel Shah Alam mahal skit dari yang dapat tukar kat Jakel BB Bangi. So adik tu bagi amek baju kelawar Cembam and sepasang samping..nice..

Pagi raya kami siap2 gi surau depan umah tu je. Aku masuk2 terus amek port ngn Xiyad. Duduk2 je orang hulur mikropon..errr..tahun ni aku decided to pass ke orang lain je..hehehe. Ate baru duduk dah dapat..malas ah..Kekeke. Lagipun last round punya takbir tu..aku datang memang cun2 nak start semayang raya. Nak start semayang je aku bergegas ke bahagian tepi yang aku boleh letak Xiyad. nak bagi lagi senang, aku hulur henpon kat XIyad. Dia layan angry bird..setel. Hehe

raya2014 030
Hahaha kelakar gambar ni..Si Adni dok nak interprem..tapi Ok la sebab baju dia pun pink kan..masuk la..Xiyad ngan nangis pasai pa tak tau...

Sehari sblum raya, gi umah Tok amek baju raya yang Cembam anta kat Mak Njang. Tanya pasal tapai..sekali tok kata, kalau ada yang cari daun..dia buat la. Apalagas..aku gi cari daun jambu laut, beli ragi siap. Tapi tak dapat banyak daunnya. Pokok sume dah tinggi2. Biol gak la melompat2 nak capai daun dah macam nak spike bola tampar..kekeke. Tapi baloi la..sebab dapat makan tapai pulut tok..ermm marbelesss..

raya2014 052

Macam biasa, rumah pertama gi umah Tok dulu tepi pantai Seberang Takir. Setel makan2 pa smua, mintak tolong Ekal amek kan gambar kami ni haa..mekasih ekal..Ok la komposisi dia..tinggal edit bagi nampak muka kami  je sebab membelakangi sumber cahaya kan.

raya2014 056

Alhamdulillah Allah bagi rezeki keta baru untuk raya tahun ni..tahun ni je raya tak kena jump start kereta..kekeke. Sebelum ni nak balik KL, Wan Hayati Wira dulu bateri kong kena mintak tolong anak Mok Teh, pinjam jump start kabel. Pastu 2 tahun lepas tu Daphne, Vios aku tu pun nak balik KL bateri kong kena mintak tolong anak Mok Teh gak pinjam jump start.. Hahahaha. Sampai mok teh suh tukar kereta..padahal memang kereta lain dah. Tahun ni takde jump start2 dah..Alhamdulillah.

Mcam biasa raya kat Ganu makan macam2. Sampai petang raya ketiga tu beraya gak dulu. Lepas asar baru bertolak balik. Pastu gatal gi try jalan lepas pada Exit Paka LPT 2 tu sebab  penghadadang tu ada yang bukak laluan..bila smpi kat part jalan tak siap kena kuar kiri jalan biasa, aku nak U-turn dah..Cembam plak bagi galakan suh try je kot lagi dekat. So try la..tup2 tembus damansara beb..Kerteh DAMANSARA Inn..hahahaha..and seperti yang dikhuatiri..tembus jalan pantai!!! natang.

Aku yg stress-free ni dah tau so far one thing yg buat aku stress is to drive jalan Pantai KT-Kuantan tu. Memang aku rasa stress beb nak tunggu masuk LPT balik. memang fedap. So kami tershot sejam gak la dah terde tour camtu. Cembam ganti drive dari Gambang Petronas smpi ke tol Bentong. Berenti lepak kat Petronas Gambang tu takde rezeki la plak air nescafe aku tumpah..hahaha. Sudahnya lepas ganti drive, cembam tido je smpi la ke sabak. Tak benti makan. Xiyad teman aku drive dok berdiri tepi aku. Kalau tak kerana benti lampu isyarat kat Tebuk Pulai, sampai umah rasanya Xiyad teman aku. Dia tak tahan dh masa berenti lampu isyarat tu and tido. Mekasih Xiyad teman ayah drive. 

Alright itu la citer Raya di ganu.


Comments

Popular posts from this blog

VADS Berhad - Streamyx call center Reunionn

God!! My colleague has just received an email warning all of the respective employee to not storing any files, pictures or mp3 which are clearly not related to our work in the computer. Eventhough I didn't get the email, for precaution, I just upload all these images and write an entry bout it..ehehe..And these pics already got rid of the C drive..kiki Hmm..Actually this very reunion was held on 19th of June. Since there were a lot more special ocasion this month..ex:my anniv..ehehe..so this event report has been on hold till this very day..nga nga!! The reunion are for the guys that used and still working at streamyx call center and most of them are/were the splitters..It was held at 24hrs MCD near IKEA. Left pic : Me..just about the kicked off from my friend's house..the style of the day..haha.. right pic : Asmah. The one decided to invite all of us out of sudden due to rindu banget sama kami smpi nanis2..comey la semah..hehe=p Me taking the pic. From left clockwise ; Semah,

Ikat bini kamu, anak perempuan kamu pada tiang yang paling kukuh!!!

Received a parcel when I was at my parents' house. A small book of the detail translation of surah Al-Kahfi. Thanks to PPZ (Pusat Pungutan Zakat) for the yearly gift. And a beneficial one of course. My math teacher once told us before she started our math class about how the first ten verse could save you from Dajal's lure and seduction. Akan tiba waktu Dajal bermaharajalela di penghujung dunia menawarkan segala macam kemewahan dan kehendak yang sukar untuk ditolak. Dan bilamana kita tunduk pada hebatnya Dajal memenuhi permintaan kita, maka neraka lah jawabnya. Maka ikatlah anak-anak perempuan kamu, isteri dan ibu kamu di tiang yang paling utuh dan kuat dalam rumah kamu dengan kemas kerana apabila Dajal menghentakkan kakinya ke bumi, seluruh kaum wanita akan berlari-lari mendapatkan Dajal meninggalkan segala-galanya. Akan dicampak anak yang sedang didokong, suami mereka untuk Dajal. Meraung2 lah mereka diikat pada tiang. Tapi jangan pula kamu kasihankan mereka dan membuka ika

Zikir Imam Shafie sesat? Zikir tolak syurga?

Assalamualaikum.. On the way balik dari Sabak Bernam ke Bangi hati terasa melompat2 nak tulis pasal entri ni. First and foremost, aku nk tekankan di sini kenapa aku berani nak ulas pasal benda ni? Pasal hukum, zikir dan kesesatan ni padahal aku mungkin xlayak, bukan ustaz dan sebagainya. Sebabnya cuma satu, zikir ini dilabel sesat oleh sekumpulan ustaz ni tanpa ada dalil, nas alquran atau kesepakatan ulamak. Dan kesesatan yang dilabel oleh mereka hanya disebabkan pentafsiran perkataan yang digunakan dalam zikir ni. Jadi kalau setakat pasal literasi perkataan, aku pun layak. Apa pun baca dulu lah ye. Zikir Imam Shafie yang dilabel sesat baru2 ni ialah zikir yg femes korang dengar dr kecik " Ilahi lastu lilfirdausi ahla.. wala aqwa alan naril jahim.. Allah Fahab li taubatau waghfir zunubi... Fainna tagho firuzzambil azimmmm " -maafla tak jumpa arab version nye- Bawah ni terjemahannya; Oh Tuhanku aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menga