Zikir Imam Shafie sesat? Zikir tolak syurga?

Assalamualaikum..

On the way balik dari Sabak Bernam ke Bangi hati terasa melompat2 nak tulis pasal entri ni. First and foremost, aku nk tekankan di sini kenapa aku berani nak ulas pasal benda ni? Pasal hukum, zikir dan kesesatan ni padahal aku mungkin xlayak, bukan ustaz dan sebagainya.

Sebabnya cuma satu, zikir ini dilabel sesat oleh sekumpulan ustaz ni tanpa ada dalil, nas alquran atau kesepakatan ulamak. Dan kesesatan yang dilabel oleh mereka hanya disebabkan pentafsiran perkataan yang digunakan dalam zikir ni. Jadi kalau setakat pasal literasi perkataan, aku pun layak. Apa pun baca dulu lah ye.

Zikir Imam Shafie yang dilabel sesat baru2 ni ialah zikir yg femes korang dengar dr kecik

"Ilahi lastu lilfirdausi ahla.. wala aqwa alan naril jahim.. Allah Fahab li taubatau waghfir zunubi... Fainna tagho firuzzambil azimmmm" -maafla tak jumpa arab version nye-


Bawah ni terjemahannya;
Oh Tuhanku aku tidak layak untuk syurgaMu.
Tetapi aku tidak pula sanggup menganggung siksa nerakaMu.
Dari itu kurniakanlah keampunan kepadaku. Ampunkanlah dosaku.
Sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar...

So dua orang ustaz ni (so far yg aku dengar) claimed zikir ni sesat sebab tolak syurga. Why sebab mereka kata zikir ni bermaksud tak layak syurga, tp pada masa yang sama tak sanggup tanggung siksa neraka. Mereka kata "syurga pun taknak, neraka pun taknak masuk? Jadi nak duduk kat tengah2". Aku first dengar terus kata 'what the fart?".

Dari perkataan aku tak layak diorang boleh pusing jadi TAKNAK!! Ni dah macam suratkabor putar belit. Then diorang kukuhkan hujah sepatutnya kita manusia kena mintak sungguh-sungguh kat Allah "aku nk masuk syurga ya Allah tolonglah". Betul la tu..tapi tak justifiy pun zikir ni sesat tolak syurga.

Video ni pulak ada bidasan dari Ustaz Azhar Idrus pasal isu ni. Dan aku sangat setuju sebab sama dengan pemahaman aku terhadap zikir ni. Maaf ustaz, saya faham apa yg saya doa dan baca..sebab tu saya tulis entri ni. Korang dengar video ni lagi mudah nk faham.


Aku sum up ye. Zikir ni sifatnya tawadhu'. Merendah diri. Betul kita wajib mintak syurga. Tapi adakah methodnya sama utk semua. Ibarat boss ko tanya, "nak bonus tak?". Memang kita akan mintak bonus sungguh2, "boleh la bos bonus bos". Tapi segilintir orang yg jujur berkerja, tawadhu' dia sedar dia datang lambat kadang2, keje pun kadang tak berapa jadi, balik awal, banyak MC, dia still harap dapat bonus, tapi dia rasa tak layak sebab kepincangan yg aku sebut tadi. Jadi dia cakap "boss, saya tak layak kot dapat bonus, tapi saya cuba dah sedaya upaya keje saya tu". Dengan harapan dia dh bgtu bos salah silap dia but bos masih terima dan bagi gak bonus kat dia.

Sedangkan Rasulullah pun sungguh2 ibadah walaupun dh kompem masuk syurga. Kalu aku tanya ustaz tu "ustaz layak masuk syurga eh?" mungkin depa jawab layak kot. Tapi aku juga dengar ustaz kata even org yg lpas semayang cakap "ah tenang je pas semayang" tu tak elok/makruh (tak pasti) sebab kita tak tau pun solat tu diterima Allah atau tak. Jadi, hebat ustaz ni kalau depa kata depa layak. Tapi kalau depa jawab, "saya tak pasti, tapi saya sungguh2 mintak". Bukan ke tak jawab soalan tu secara tepat. Aku tanya layak. Berani nak kata kau layak? Faham tak? Jadi di sini jelas perkataan LAYAK tu sendiri dh diterjemah secara salah.

Kalau difahamkan secara keseluruhan zikir tu pun kita boleh faham yang Imam Shafie berharap dosa2 nya diampun, rendah dirinya beliau tak berani nak cakap "saya layak masuk syurga". Apa yang boleh beliau harapkan ialah tidak dimasukkan neraka dan diampunkan segala dosa beliau. Adakah ini bermaksud tolak syurga? Adakah kalau kita nak sesuatu cuma satu je cara lafaz nye "aku nak!!". Macam tu?

Ni dah la daripada LAYAK depa translate jadi TAKNAK, lepas tu diterjemah ayat pertama je. Ayat ke 3 dan 4 yang mengukuhkan maksud sebenar zikir tu tak reti plak nak pikir. Kalau camtu aku pun boleh tambah. Tu, Imam Shafie tak cakap ilahi lastu liljannah. Jannah maksudnya syurga. Imam Shafie mungkin rasa tak layak masuk syurga tertinggi iaitu Syurga Firdaus sebab rasa ada golongan lebih layak daripada beliau. Betul? Dia rasa tak layak Firdaus je, syurga lain layak..Betul tak aku boleh jugak translate macam ni ikut suka kepala ustaz2 ni?

Aduh la tak paham aku. Aku boleh terima kalau;

1. kita ni mazhab hambali atau Hanafi dan ustaz ni kata ni zikir mazhab shafie yang sesat. Jangan amalkan. Masalahnya kita ni mazhab shafie!!

2. Ustaz2 ni kata ada banyak lagi zikir yang lebih persis dan straightforward mintak syurga dan keredhaan Allah daripada zikir ni yang perlukan pemahaman yang dalam untuk sesiapa yang amalkannya. Maka lebih afdal zikir lain.  Haaa..boleh la terima

Ni terus sesat. 2 Imam yang jauh berbeza ilmunya dengan Imam Shafie boleh jatuh hukum macam tu je? Allahuakbar. Camne Islam nak gah ni? Bila la masanya Islam akan jadi seunggul2 nya macam yang dijanjikan dalam Qur'an sebelum kiamat kalau macam ni. Adakah masing2 lebih suka bawa wacana sendiri? Fahaman dan pandangan sendiri.

Ustaz ni siap cakap bila org tanya "takkan la Imam Shafie sdri tak pikir masa cipta zikir ni. Mesti la semua benda baik". Ustaz ni jawab "mana kita tau." dengan maksud Imam Shafie kita pun boleh bawak benda sesat utk kita amalkan, benda salah. Jadi pasni kompem depa leh jumpa benda yg Rasulullah buat  and depa kata sesat. Dasattt..

Aku harap pembaca boleh faham apa yang aku cuba sampaikan. Lebih baik dengan bantuan video dia atas. Semoga ia memberi sedikit pendedahan kepada anda semua. Wallahu'alam.



Comments

Dari semalam aku baca tweet kau pasal benda ni.

Hoish. Akhir zaman sungguh. Benda yang kita semua amalkan bertahun2 sejak sekolah tadika - sejak anak2 kecil lagi dah jadi bahan persendaan - malangnya oleh Muslim sendiri.

-_-"
Masy said…
hantuk kat dinding je dua ekor setat ni. bengonggg
HEMY said…
sedey kan? aku tak suka benda2 camni jadi sebab seboleh2nya aku nk sanjung golongan ustaz, jadi pedoman..tp skang ntah la..berpecah2
Generalhoho said…
Problem betol dorg ni..
~wAniE~ said…
bahaya..takut orang salah faham..kalo orang yg x paham, serap je dalam kepala..pas 2 follow..then hebahkan..akibatnya, rosak akidah orang islam..nnti ada mazhab br dekat malaysia ni..then akan berlaku perpecahan..moga dijauhkan..
elsyhamee said…
nauzubillah~moga Allah permudahkan la perjalanan hamba2nya~
aminn
Anonymous said…
Sama ka zikir dengan syair?
Anonymous said…
Dan betulkah syair ini dari imam syafie, janganlah ustaz2 bertelagah pasal ni ... Jumpalah berdiskusi
Anonymous said…
dulu kat ceramah syair yang di cipta oleh ahli sufi ni sesat kurafat dan tahyul dan macam mcm...... pastu sekarang cakap lain pulak.. syair ni bukan dari imam syafiee tolong buktikan sumber nya..... 2 org ni memang mengelirukan kan lah...dulu ckap lain sekarang cakap lain...
Anonymous said…
Dulu dia persenda makna sekarang dia kata pastikan sanad pula.nk spin la tu
Que said…
dorg ni mazhab lain ni..aku sedih giler dengar n takot bile uztaz2 sendiri yg kate2 mcm ni..bende ni boleh sesat kan kite sume..rosakkn aqidah semua org..mashaALLAH..lgi satu cite pasal syiah makin byk kat MALAYSIA..=(
betul dah tu kata UAI...rasa tidak layak untuk syurgaNya kerana rasa rendah diri dengan dosa-dosa yang ada...bukannya bermaksud menolak syurga...2 orang ustaz tu tak faham maksud yang tersirat...sebab itu kena memohon dariNya "dari itu kurniakanlah keampunan kepadaku ampunkanlah dosa-dosaku"...
2 orang ustaz tersebut hanya memahami maksud ayat tu secara betul bendul...dia tidak cuba memahami maksud yang tersirat...
arustia said…
ustaz umno biasala..ilmu hinguspn xreti nk kesat..berlagakje lebih..hattui punya...setat.bkn ustaz ye..krn dia xlayak dipanggil ustaz...setat boleh..
miEN said…
Bait-bait ini dinisbahkan kepada beberapa tokoh tertentu antaranya ialah:

1. Daripada al-Imam As-Syafie dalam kitab Diiwaan al-Imam al-Syafie. Tidak ditemukan bait-bait diatas di dalam al-Diiwaan sebagaimana yang didakwakan.

2. Daripada Rabiatul Adawiyah. Dakwaan diatas tiada asalnya, tiada bukti yang menunjukkannya dan tiada dinuqilkan dalam mana-mana kitab kibar ulama'.

3. Daripada Syair Abu Nawas.

4. Daripada Ash-Sha'raaniyy dalam kitab I'aanah At-Taalibiin karya Ad-Dimyati As-Syafie.

Maka yang thabit adalah datangnya dari seorang tokoh sufi bernama Ash-Sha'raaniyy sebagaimana yang dimuatkan oleh Al-Dimyaati dalam kitab I'aanah At-Taalibiin yang menyebut bahawa orang yang mengamalkan membacanya secara tetap pada hari Jumaat maka dia akan mati dalam Islam tanpa syak. Sebahagian berpendapat ianya dibaca 5 kali selepas solat Jumaat.