Selamat Hari Guru!!!

>> Wednesday, May 16, 2012

Hari Guru. Satu simbolik utk mengingati jasa guru-guru di seluruh negara yang telah berbakti seikhlas hati mendidik anak bangsa macam aku agar tak menjadi bangsat di kemudian hari, agar dapat berdiri dengan kaki sendiri, agar menjadi insan berguna dan beroleh kejayaan hidup di dunia dan akhirat.

Kepada semua guru, especially my Cembam..Selamat Hari Guru!!!! Teruskan keikhlasan dalam mendidik anak bangsa tak kira lah sebangkai mana pun perangai mereka dek dipengaruhi media sosial skang ni. Buat demi Allah agar dibalas dengan ganjaran bukan hanya di dunia, malah di akhirat

Guru!!! Korang memang nadi kami!!!!


Cabaran jadi guru skang makin dasat. Budak makin matang, makin bijak, dan yg masalah skali makin jahanam pun ye. Perangai depa makin bizarre. Faktor utama memang lah disebabkan pengaruh rakan sebaya dan media massa. TV, astro, internet yang boleh dilayari dengan bebas mendedahkan depa ni dengan macam2 perkara tak elok.

Zaman aku skolah dulu, kalau kurang ajar sekali pun, bila dipanggil ngan cikgu budak tu akan jerit melawan. Tapi tak pernah lagi depan mata aku mengasari atau naik tangan pada cikgu. Cikgu tu tampar, rotan..dia cuma tunjuk gangster dengan menjerit balik atau kata tak sakit. Budak skang? Kalau tak budak tu sendiri pukul, bapak budak plak datang mai!! Sume bajet anak depa baik gileeee

Tapi as bapak pun biasalah naluri tu. Anak kita kan. Just kena la jadi lebih bijak. Tanya kawan2 dia camne perangai dia kat skolah, selidik, baru la gi serang cikgu. Sebab aku tak nafikan ada gak cikgu yang bertindak luar batasan. Depa pun manusia biasa gak. Ada limit nak sabar, ada nafsu amarah sendiri. Besa la tu.

Tapi yang sangat jauh berbeza zaman aku skolah dengan skang, ialah SEX!! Budak skang dengan sex macam benda biasa je. Takde dara, pernah bersetubuh, dok sebilik ngan kapel dah macam benda biasa. Zaman aku yang paling hebat pun tangkap khalwat je.

Sedih, takut bila difikirkan kan? Sebaik mana pn kita didik anak kita, kalau dia diexpose dengan kawan2 yang lebih hebat kuasa persuasion nye, terjebak juga. Tu yang kena pantau plak kawan anak2 kita. Kita ni nak bagi kebebasan juga. Memang susah nak jaga anak. Aku tau.

Semoga guru2 di luar sana lebih tabah mengharungi cabaran2 alaf baru ni!! Kami doakan anak2 kami akan ikut cakap dan makan ajar. Terima kasih guru!!!

3 comments:

Erina Asmawani May 17, 2012 at 12:38 AM  

yela..kadang2 bila fikir balik ngan keadaan remaja sekarang ni macam takut je..semoga anak2 kita dijauhkan dari benda2 negatif ni segala.

Cembam, selamat hari guru! :)

Actually kita semua ni guru sebab kita pun mengajar jugak..ajar adik2, ajar anak2..yg tua ajar yg muda..so happy teacher's day to all of us :)

Hemy,  May 17, 2012 at 1:35 PM  

Setiap org adlah guru dn murid kn.hehehe

:),  May 18, 2012 at 10:12 AM  

http://bm.harakahdaily.net/index.php/terbaik-dari-blog/10366-lelaki-ini-lari-melalui-tingkap-tak-mahu-berzina

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP