KL ni pergi mana2 pun banyak keta kan. Moto kapcai pn sangat banyak kat Malaysia ni. Waktu lawatan aku ke Perth beberapa tahun nan lalu, aku tak nampak sebijik kapcai pn kat tempat tu. Rupanya memang takde kapcai kat atas jalan negara tu. Tak jem plak tu.
Jalan2 kat Klang Valley ni plak tak banyak yang sediakan laluan motosikal. Yang ada kalu macam lebuhraya persekutuan, Kesas gitu. Yang lain tu aci redah la sume share. Sebab tu la malaysia ramai leh bawak moto cilok power. Hahahahaha!!!
Kerap la aku dengar rungutan sang tukang bawak keta dan tak kurang jugak sang penunggang motosikal. Masing2 salahkan masing2. Ada keta yg sengaja tukar lane bila nampak moto celah lane dia dh dekat. Perghh. Dengan alasan menyemak kat lane paling kanan.
So aku nk share la points2 dari pandangan aku sebagai penunggang motosikal dan juga driver kalau drive kat Klang Valley. Ada point tertinggal leh tambah kat ruang komen ye.
2) Nak tukar lane kalau boleh bg signal 3 saat la awal at least. Sebenarnya rempit hati kering je bawak laju gile tak ingat dunia celah2 tu. Penunggang biasa akan sentiasa alert. Kalau bagi signal tu, wa boleh jamin moto blkg akan secara tak langsung brek skit n tunggu ur action.
3) Ada yg kata dh bagi signal pn depa jalan je tak bagi can. Besa la tu. Lumrah manusia, dia nk cepat n jalan dulu. Ni bukan sebab moto. Keta pun gitu.
4) Sll nya kalau aku nk tukar lane bukan bila aku nmpk kosong sebelah..tp bila aku nmpk belakang keta yg akan pintas aku tu kosong. So aku siap2 bagi signal, ate bontot keta sebelah tu dh ujung2 keta aku, aku terus masuk. Jadi moto dh nmpk aku signal n aku pn tak delay nk tukar lane. Kadang moto terus gak sebab delay tukar lane ni.
5) Lagi mudah bila dh bg signal, rapat ke line putus2 lane tu slow2. Moto mmg kena slow sbb nk cilok susah dh n tunggu kita tukar lane.
6) Kenapa moto suka cilok lane plg laju? Sebab kat KL ni byk moto. Yg nak cepat kalu, lalu tepi tu susah skit. Byk moto. N lagi satu byk susur kuar. Asek kena himpit. Tu yang ada yg prefer lagi lane paling kanan nk cilok sebab keta lane kanan mentaliti rasa dia dh kt lane plg laju n very minimum reason nk tukar lane.
7) Kalau time sesak jalan senggut2..tkyah la nk tukar lane sangat. Tak ke mana pn ko tukar lane. Kadang ada moto bebal time camni pn nak laju. Ko tukar lane tetiba mcm tu mmg la eksiden. Kadang korang poyo tukar lane pn..10 meter dh sangkut blkg keta org gak. What the Fart bebeh??
8) Yang jenis suka masuk lane emergency tu. Aku jenis paham la kita semua nk cepat. Tp kalu rasa drive kat emergency lane terhegeh2 smpi moto plak dh tkleh nk lalu. Bangkai sungguh hangpa. Yg nek moto ni dh la kena panas ujan..ko slow dlm keta brader~~
9) Last paling penting mmg kadang the moment korang nk tukar lane nmpk moto blkg korang masuk balik. Tak jadi n korang rasa masih OK. Tp sebenarnya still bahaya utk moto. Moto tu nmpk je ko mcm nk masuk, dh brek. Bila brek..dh mula skiding. Moto blkg dia pn kena brek. Ada aku nmpk kes cmtu, pompuan nek moto terkejut dh brek terus jatuh. Tangan kena langgar ngn keta blkg. Korang mmg kata "aku dh masuk balik lane beb". Tp yg dh brek tu kena pk gak.
Penunggang Motosikal
1) Korang kalau jenis tak kompiden, tkyah la mengada2 dok cilok lane paling kanan..semak tau tak. Moto lain kat blkg korang plak kena cilok sana sini. Secara tak langsung ko la punca moto2 lain cilok meliar
2) Kalau rasa moto tu tak laju..bawak slow 80 je, dok tepi jugak la..ni nak dok lane tengah..sampai keta pn nak pintas ko susah sebab ko makan ruang. Kalau slow dok betul2 kat garisan putus2 pn takpe. Aku bila drive memang sakit ati moto camni. Ko laju takpe brader..ni slow kat depan aku. Nak pintas kena masuk lane sebelah siap..Haishhhh. Bawak2 la ke tepi
3) Kalau keta tu dh bagi signal nk tukar lane, brek n bagi 2-3 saat keta tu try masuk. Kalau dh tak masuk2 korang pandai2 la cilok balik. Consider sket beb.
4) Yang rasa rempit hebat..wa memang salute lah. Bawak awek lagi leh rempit laju gile. Tapi yang jenis cilok2 sana sini..mengharap keta brek utk dia. Cilok tu kalau zasss laju je lalu depan aku masuk lane lain takpe. Ni terhegeh, aku plak nk kena brek utk ko..Mak kau pn boleh cilok camtu brader org lain tukang brek.
Cam dah takdak point. Aku jujur kata aku bawak moto laju, keta laju. Tapi so far aku try bawak laju time selamat. Maknanya kalu nek moto aku laju tgh lane plg kanan kalau keta dua2 belah aku pn laju. Takde reason nk brek2 or tukar lane. Kalau yg jenis senggut2, tak berani aku.
Prinsip aku bawak keta "sume yg ada tepi2 depan2 aku ni benak!!!" aku kena careful gila kalau ada la yg tetiba2 tukar lane lah, masuk simpang tak bagi signal la. Jadi ni sekurg2ya wat aku alert la. Kalau keta tu aku tgok tetiba slow aku dh brek skit..sudahnya aku plak kena anticipate action org len. Tapi takpela, asalkan leh pnjgkan nyawa. Tapi kalau dh takdir aku mati kat jalan nak wat camne. Banyak eksiden bukan salah depa pn. Plg bangsat yang terlepas simpang gostan la. Nk gostan slow n alert la. Aku paham ko pn pestime masuk bandar xtau nk pusing mana dh kalau terlepas simpang. Tapi pelan2. Tengok ada kenderaan blkg benti la. Ni aci undur je. Orang len mati
Ok la. Assumption dia..ko bawak keta ke moto ke..tolerate la. Senang citer
Jalan2 kat Klang Valley ni plak tak banyak yang sediakan laluan motosikal. Yang ada kalu macam lebuhraya persekutuan, Kesas gitu. Yang lain tu aci redah la sume share. Sebab tu la malaysia ramai leh bawak moto cilok power. Hahahahaha!!!
Kerap la aku dengar rungutan sang tukang bawak keta dan tak kurang jugak sang penunggang motosikal. Masing2 salahkan masing2. Ada keta yg sengaja tukar lane bila nampak moto celah lane dia dh dekat. Perghh. Dengan alasan menyemak kat lane paling kanan.
So aku nk share la points2 dari pandangan aku sebagai penunggang motosikal dan juga driver kalau drive kat Klang Valley. Ada point tertinggal leh tambah kat ruang komen ye.
Driver Kereta
1) Kat KL ni kena paham situasi byk keta, moto n takde jalan khas utk moto. Jadi sume driver patut tahu kalau nk tukar lane ke apa, cek la betul2 cermin sisi tu.2) Nak tukar lane kalau boleh bg signal 3 saat la awal at least. Sebenarnya rempit hati kering je bawak laju gile tak ingat dunia celah2 tu. Penunggang biasa akan sentiasa alert. Kalau bagi signal tu, wa boleh jamin moto blkg akan secara tak langsung brek skit n tunggu ur action.
3) Ada yg kata dh bagi signal pn depa jalan je tak bagi can. Besa la tu. Lumrah manusia, dia nk cepat n jalan dulu. Ni bukan sebab moto. Keta pun gitu.
4) Sll nya kalau aku nk tukar lane bukan bila aku nmpk kosong sebelah..tp bila aku nmpk belakang keta yg akan pintas aku tu kosong. So aku siap2 bagi signal, ate bontot keta sebelah tu dh ujung2 keta aku, aku terus masuk. Jadi moto dh nmpk aku signal n aku pn tak delay nk tukar lane. Kadang moto terus gak sebab delay tukar lane ni.
5) Lagi mudah bila dh bg signal, rapat ke line putus2 lane tu slow2. Moto mmg kena slow sbb nk cilok susah dh n tunggu kita tukar lane.
6) Kenapa moto suka cilok lane plg laju? Sebab kat KL ni byk moto. Yg nak cepat kalu, lalu tepi tu susah skit. Byk moto. N lagi satu byk susur kuar. Asek kena himpit. Tu yang ada yg prefer lagi lane paling kanan nk cilok sebab keta lane kanan mentaliti rasa dia dh kt lane plg laju n very minimum reason nk tukar lane.
7) Kalau time sesak jalan senggut2..tkyah la nk tukar lane sangat. Tak ke mana pn ko tukar lane. Kadang ada moto bebal time camni pn nak laju. Ko tukar lane tetiba mcm tu mmg la eksiden. Kadang korang poyo tukar lane pn..10 meter dh sangkut blkg keta org gak. What the Fart bebeh??
8) Yang jenis suka masuk lane emergency tu. Aku jenis paham la kita semua nk cepat. Tp kalu rasa drive kat emergency lane terhegeh2 smpi moto plak dh tkleh nk lalu. Bangkai sungguh hangpa. Yg nek moto ni dh la kena panas ujan..ko slow dlm keta brader~~
9) Last paling penting mmg kadang the moment korang nk tukar lane nmpk moto blkg korang masuk balik. Tak jadi n korang rasa masih OK. Tp sebenarnya still bahaya utk moto. Moto tu nmpk je ko mcm nk masuk, dh brek. Bila brek..dh mula skiding. Moto blkg dia pn kena brek. Ada aku nmpk kes cmtu, pompuan nek moto terkejut dh brek terus jatuh. Tangan kena langgar ngn keta blkg. Korang mmg kata "aku dh masuk balik lane beb". Tp yg dh brek tu kena pk gak.
Penunggang Motosikal
1) Korang kalau jenis tak kompiden, tkyah la mengada2 dok cilok lane paling kanan..semak tau tak. Moto lain kat blkg korang plak kena cilok sana sini. Secara tak langsung ko la punca moto2 lain cilok meliar
2) Kalau rasa moto tu tak laju..bawak slow 80 je, dok tepi jugak la..ni nak dok lane tengah..sampai keta pn nak pintas ko susah sebab ko makan ruang. Kalau slow dok betul2 kat garisan putus2 pn takpe. Aku bila drive memang sakit ati moto camni. Ko laju takpe brader..ni slow kat depan aku. Nak pintas kena masuk lane sebelah siap..Haishhhh. Bawak2 la ke tepi
3) Kalau keta tu dh bagi signal nk tukar lane, brek n bagi 2-3 saat keta tu try masuk. Kalau dh tak masuk2 korang pandai2 la cilok balik. Consider sket beb.
4) Yang rasa rempit hebat..wa memang salute lah. Bawak awek lagi leh rempit laju gile. Tapi yang jenis cilok2 sana sini..mengharap keta brek utk dia. Cilok tu kalau zasss laju je lalu depan aku masuk lane lain takpe. Ni terhegeh, aku plak nk kena brek utk ko..Mak kau pn boleh cilok camtu brader org lain tukang brek.
Cam dah takdak point. Aku jujur kata aku bawak moto laju, keta laju. Tapi so far aku try bawak laju time selamat. Maknanya kalu nek moto aku laju tgh lane plg kanan kalau keta dua2 belah aku pn laju. Takde reason nk brek2 or tukar lane. Kalau yg jenis senggut2, tak berani aku.
Prinsip aku bawak keta "sume yg ada tepi2 depan2 aku ni benak!!!" aku kena careful gila kalau ada la yg tetiba2 tukar lane lah, masuk simpang tak bagi signal la. Jadi ni sekurg2ya wat aku alert la. Kalau keta tu aku tgok tetiba slow aku dh brek skit..sudahnya aku plak kena anticipate action org len. Tapi takpela, asalkan leh pnjgkan nyawa. Tapi kalau dh takdir aku mati kat jalan nak wat camne. Banyak eksiden bukan salah depa pn. Plg bangsat yang terlepas simpang gostan la. Nk gostan slow n alert la. Aku paham ko pn pestime masuk bandar xtau nk pusing mana dh kalau terlepas simpang. Tapi pelan2. Tengok ada kenderaan blkg benti la. Ni aci undur je. Orang len mati
Ok la. Assumption dia..ko bawak keta ke moto ke..tolerate la. Senang citer
Comments