Sisters in Islam? Yang terburu2 laksana hukum or yang terburu2 menentang hukum?

>> Thursday, October 6, 2011

Pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Sisters in Islam (SIS) menentang pelaksanaan hukum hudud di Malaysia atas alasan ia tidak akan membawa keadilan kepada kaum wanita selain bertentangan dan melanggar jaminan perlembagaan yang diperuntukkan. Pengarah Eksekutif SIS, Ratna Osman berkata bahawa pihaknya kekal dengan pendirian yang telah diputuskan semenjak tahun 1993, ketika Kelantan meluluskan enakmen bagi menguatkuasakan hudud.

SIS percaya bahawa masyarakat perlu dikawal selia selari dengan prinsip kesaksamaan, keadilan dan maruah, dan bukannya menerusi penghakisannya dengan hukuman-hukuman kejam dan keras.
Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Terengganu (Hudud dan Qisas) 2002 mengatakan bahawa di bawah Seksyen 9, seorang wanita yang membuat laporan dia telah dirogol boleh dituduh qazaf dan dikenakan sebatan sebanyak 80 kali jika dia gagal menyediakan bukti.

Meskipun pindaan telah dibuat untuk membenarkan bukti situasi, masih wujud kekeliruan, sebagai contoh, pihak mana yang perlu menyediakan bukti iaitu polis atau mangsa? Pindaan tidak mencukupi dan keseluruhan undang-undang ini kekal sesuatu yang tidak adil,” kata Ratna.

Tambah beliau, di bawah enakmen Kelantan, seorang wanita yang mengandung atau melahirkan anak disebabkan kejadian rogol, dianggap telah melakukan zina meskipun dia merupakan mangsa dirogol. Ketidakupayaan menyediakan empat saksi lelaki akan berakhir dengan (andaian) telah melakukan zina, sedangkan perogol pula bebas.

“Ia memperuntukkan hukuman yang dilihat kejam, tidak perikemanusiaan dan mengaibkan. Ia melanggar prinsip-prinsip universal hak asasi manusia dan diskriminasi ke atas kaum wanita,” katanya lagi.

Ni dok pung pang dah kaji ke belum ni? Ada tanya ustaz ke or Tuan Guru Nik Aziz tu sendiri tak camne? Gile betul kau Ratna nak kata tak adil pada hukum Allah. Pasni kat mahsyar boleh la beridiri megah tunjuk jari kat Allah kata "apa ni Allah, tak adil punya hukum!!"

Camni la, amek contoh paling mudah la..sembahyang ye..Ni kalau ko sembahyang la yeee. Allah kata tak boleh tinggal!!! Sakit camne pn takleh tinggal. Betul? Tp kan ada ruhsoh dia, keringanan dia yg macam-macam. Tak larat bediri boleh duduk, takleh duduk boleh baring, takleh gerak pape bole guna kelopak mata isyarat je. Nampak tak camne indah dan mudahnya Islam. Jadi yg ko dok pung pang tak adil tu, dah cek belum betul2 camne? Takde ilmu main cakap, budak darjah 6 pun boleh buat...

4 comments:

Masy October 6, 2011 at 3:02 PM  

ntah Islam ke tak tuh. klu Islam, ntah tau ke tak ape dia cakap tu. mmg mintak pelempang minah ni.

huh!!!!!

HEMY October 6, 2011 at 3:22 PM  

diorg kata kenyataan diorg ni spesifik pada kelantan n terengganu nye akta hudud. kira takut manusia laksanakan tak betul

tp tapis la skit kenyataan tu..tkyah war2 sgt takleh ke selagi tak betul2 mesyuarah dengan yg berilmu

zonaku October 6, 2011 at 3:47 PM  

jgn bercakap kalau x cukup ilmu/maklumat

HEMY October 6, 2011 at 4:00 PM  

Beginilah kamu, kamu ini (sewajarnya) bantah membantah tentang hal yang kamu ketahui , maka kenapa kamu bantah membantah tentang hal yang tidak kamu ketahui ?; Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui

al-Imran ayat 66

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP