Skip to main content

kos proses membeli rumah

Haish..nak beli rumah ni memang senang citer dia cam bangsat orang kata. Bukak forum macam2 rate la yang ada. Tak selaras. Lawyer yang selama ni aku dengar suka makan duit orang, aku masih tak percaya..tapi aku tengok la camne seminggu dua ni hal lawyer SNP aku tu. So far masih OK. And aku nak share skit la pasal beli rumah ni.

1. Kita selalu dok sebut "ishh..kalau tau naik rega umah tu, aku beli dah dulu. Takde makna beb. Kita mmg tau. Tapi kita tak mampu..betul tak? Skang ni tanya mesti tau area sini akan naik rega apa sume, tp tak beli2 gak kan? sebab tak mampu weh~~

2. Tunggu lagi skit lagi simpanan. 2 tahun lagi beli umah la. Pun takde makna derr..Lagi 2 tahun umah tu naik 120K rega. Jadinya smpi bila2 pn tak cukup duit beli rumah. Tu yang timbul kesedaran nak tak nak kena beli gak tahun ni. Memang sakit la sebab rega umah makin naik. Dari installment 20 tahun skang naik 25, 30, 35 and smpi 39 tahun haaa!!! Kejap lagi jadi 2 generasi macam Jepun smpikan bunuh diri sebab takde anak nk sambung installment. Haishhh!! BLR pn dah naik haa.

3. Beli umah memang duit kuar macam air. Ibarat paip bocor. Ko tau takde dah duit nk bayar bil, tp kuar gak air tu. Pening plak tu proses. Lawyer la, legal fee lah, kaviat lah, SNP la, tukar hak milik lah, surat sekatan la, ganti nama lah, wasiat lah, BLR lah...DAMN!!! Banyak gila beb!!! Ibarat kena ragging senior nak kena kenal sorang2 zaman korang blaja dulu!!

4. Proses dan duit yang macam-macam. Kalau korang google pasal beli rumah, ada jumpa kiraan dia. Tapi memang jangan harap le kiraan dia macam tu. Ko nak recce bank plak satu hal. Lambat sangat lulus loan kang satu hal kena bayar late fee la apa lah. Damn!!

5. Duit KWSP korang yang punya, tp nak kuarkan banyak hal!! Ko dh dapat surat dari bank kata lulus pinjaman utk loan umah, KWSP masih nk SNP, geran dan surat sekatan (if applicable). SNP nk kuar kena byar dulu 10% deposit tu. Ate kalau mmg harap KWSP je, mana nak cekau 10% tu? Nak tggu simpanan 5 tahun 28K tu?? Haaa??!!!! Lepas 5 tahun eh tak cukup la..skang dah 36K!! Apa jadahnya!! Surat bank dah kuar nak tipu apa nye lagi!! Ni nk kena setel dulu guna duit sendiri. Kalau ada!!! Baru leh kuar KWSP!!! Apa punya proses daaa!!!

Yang call aku pasal loan pas aku submit borang Muamalat je ha..Alhamdulillah mmg 100% islamic. Takde riba' kompem. So lepas pikir2, recce2, diskas2 sana sini, tanya orang sana sini mcam orang ilang anak, aku decide amek je dengan Muamalat bank ni.

Ni kiraan dia kat offer letter tu;

Home Financing : RM259,200
TMP : RM 9,803
Wasiat : RM350
Valuation Fee : RM650
Legal Fees : 5,481.55

Aku pn tak tau apa TMP tu. Tapi dia cover insurans MRTT (islamic utk 35 tahun), kaviat, stamping apa jadah la sekali lump sump. Bila aku recce2 tanya2 lawyer lain depa kata OK dah tu. So aku pn rasa mmg ok sangat. Wasiat tu selalunya RM600 and valuation RM800, tapi aku dapat rega tu alhamdulillah. 

Sume tu selain Home Financing akan masuk dalam loan kita. Erti kata lain duit tak kuar dah utk sume tu. Cover dalam loan. So far so good. Agen bank tu pn aku dah jumpa mmg bagus orang nya. Siap tukar macam2 bank dari RHB islamic tp last2 kat Muamalat sebab bila dia kaji2, RHB islamic pn tak sepenuhnya islamic. Dia siap ajar camne kiraan dia. 

Skang ni poblem bila nak amek SNP (sale n purchase punya borang yg mengesahkan ko beli umah tu). Pagi tadi ada lawyer call mintak balance 6.5% = 18K plus RM6814K lagi yuran guaman. Aku dah blur. Apasal kena bayar lawyer lg padahal aku tanya agen bank aku dari hari pertama smpi time sign aku tak patut kuar duit lagi. 

Upanya tu bukan lawyer dari Muamalat. Kami ada diskas mmg aku nak amek Muamalat punya lawyer. Aku taknak kena late fee apa jadah la. Aku dengar dari banyak pihak Lawyer2 ni akan cekik ko, squeeze duit ko dengan cara yang laywer bank kata lawyer SNP lambat, yang SNP kata bank lambat. Tau2 ko kena caj 2K sebab late fee dan macam2 lagi. Agen bank aku pn mmg jaga kepentingan aku n kata better lawyer bank dia yg incharge.

Tp tadi ptg dia call kali ke3 kata yang memang agen nk pakai lawyer depa gak. Nak amek duit gak la tu. Kononnya aku client yg firma diorang dapat. Ptuiii!!! Skang ni aku tnya lagi agen bank aku, dia kata takpela, nak wat camne tp dia kompemkan lagi skali yang aku tak patut kuar duit apa lagi dah. Cuma yang wat aku tak sedap hati ni bila lawyer bukan dari Bank, takde makna dah nak jaga kepentingan aku. Ada la tu nanti caj tersembunyi dia create. Yang mintak 6K tu pn siap tanya kaviat bagai padahal aku dh cover, ko sendiri nampak la camne dia nk cari duit. Yang tak reti pape bayar gitu2 je..tak ke naya.

Haishh..aku cuma berharap dimudahkan je la urusan aku ni. Aku nak kontek agen bank aku tu utk tanya in advance camne cara lawyer sll amek duit. Apa yang aku leh wat agar tak kena caj gitu2 je dari depa. Hmmm..kena bijak dan tegas skit. Padahal agen umah tu sendiri kata aku leh pakai lawyer yang aku suka..wadehel tetiba nk lawyer depa gak?? Sial tol!! Kompem nk squeeze kan?

Aku harap sangat aku tak kena macam2 hal. Tapi aku dh nekad kalau tiba2 aku kena byar benda ntah pape, time aku dapat je SNP tu, aku akan cakap 

"takpe la cik..saya tak halalkan duit saya tu. Bukan nye skit puluh-puluh. Ribu2 awak squeeze ye. Saya nak adakan 10% deposit tu pn dah tebal muka pinjam sana sini macam pengemis. Awak senang2 je nk squeeze. Sapa pn yg amek duit tu saya tak halalkan dunia akhirat. Makan dan cari la saya kat Mahsyar nanti"

Hmm..puas hati. Tapi aku masih harap aku nye ok je. Aku rasa mmg kena sebab surat sekatan tu amek masa plak nak approve. Tu yang risau habissss!!!

Comments

Masy said…
ayat yg ko boldkan tu lebih kurang je dgn ayat mak aku psl hal KWSP dia dolu2 hahahahaha. terus org KWSP tu pulangkan balik :))

mg byk rintangannya kan. aku dulu pun sibbaik jelah abg aku yg uruskan, kot tak ade potensi gak tu kene tipu * skuiz sana sini huhuhuh
~mrs azmi~ said…
beli rumah memang benda memeningkan. husband dulu beli umah lelong, sama teruk.. squeaze sana sini kene ready kan 14K tak ke lembik lutut kami yang masa tu keje non exec gaji ciput memang bergolok bergadaile. tak dapekla keluar dating bagai sebab kene ikat perut!
HEMY said…
dia pulang ek masy? nmpk sangat la mmg saja squeeze..gile betol la...

mrs azmi..itula pasal..kita nak adakan 10% down payment pn dh satu azab,dia senang2 je nk squeeze sana sini haaa
mmg susah proses nak beli rumah nih, kami dulu pn cmtu gak mula2 lawyer kata xpe bleh byr sikit2..sekali tu ada 1 surat nih apa ntah xigt kene ada utk submit..pastu dan2 lawyer kata owh kene byr penuh lawyer fees tu baru dia bleh keluar kan. hubby aku yg sgt cool tu bleh bertukar jadi naga masa tu..korek lah duit sana sini utk settle kan byr habis. then, baru dia siapkn surat..

bukan nak ckp apa, dah ler melayu islam plak tu takkan lah xboleh ckp elok2 kan...cite a-z ni tak, ckp sikit2...pastu hubby aku lah yg kene rajin call/email follow up dgn lawyer tu tanya details1 psl umah camne dah settle blum..

tula..nak beli umah nih mmg memeningkan kepala, sb tulah bila dah dpt..rasa mcm nak peluk cium puas2 hihihi sbb byk rintangannya..

good luck eh :)
Pocket said…
pergh!!
susah nya nak membeli rumah,
pocket pun dah menghadapi,
gagal sekali, tak nak gagal lagi,

tapi kan..
SNP patutnya tak perlu 10%,
tanya kat diorang
'tang mana tertera nya dalam standard procedure kata kena bayar 10% dulu barubuleh keluarkan SNP?'
ini semata mata polisi sharikat taknak bagi kita kensel kan di masa masa terakhir lah ni.

lawyer..
memang ada dua, lawyer bank satu,
lawyer penjual rumah satu,
dua dua nak amik duit.
Sesekaliiii saja ada kes, satu lawyer jer
yg buat untuk dua dua pelanggan (Bank + penjual rumah)

yang selalu?
satu manusia jer yang berlakon jadi dua lawyer supaya buleh dapat double pay.
yang ni memang la kena cari kita kat padang mahsyar nanti.huh!!

study n berhati hati masa sain,
jangan bila dah beli nanti, menyesal okeh :D
Efendi said…
Fiza..itule pasal. tu yg aku sll tnya in advance so aku plak leh trap dia yg dia pernah kata cmni camni

pocket, kita ni sapa la nk cek agreement ngn lawyer. dia leh putar belit kasi kita plak pening balik.huhuhu
Unknown said…
pergh, aku akan pening pasal pembelian rumah ni mayb lagi 2-3 years bila dah keje nanti..
Erina Asmawani said…
uhuu..aku yg membaca ni pun jadi pening..harap semua urusan ko beli rumah dipermudahkan..aminnn~

Popular posts from this blog

VADS Berhad - Streamyx call center Reunionn

God!! My colleague has just received an email warning all of the respective employee to not storing any files, pictures or mp3 which are clearly not related to our work in the computer. Eventhough I didn't get the email, for precaution, I just upload all these images and write an entry bout it..ehehe..And these pics already got rid of the C drive..kiki Hmm..Actually this very reunion was held on 19th of June. Since there were a lot more special ocasion this month..ex:my anniv..ehehe..so this event report has been on hold till this very day..nga nga!! The reunion are for the guys that used and still working at streamyx call center and most of them are/were the splitters..It was held at 24hrs MCD near IKEA. Left pic : Me..just about the kicked off from my friend's house..the style of the day..haha.. right pic : Asmah. The one decided to invite all of us out of sudden due to rindu banget sama kami smpi nanis2..comey la semah..hehe=p Me taking the pic. From left clockwise ; Semah,

Ikat bini kamu, anak perempuan kamu pada tiang yang paling kukuh!!!

Received a parcel when I was at my parents' house. A small book of the detail translation of surah Al-Kahfi. Thanks to PPZ (Pusat Pungutan Zakat) for the yearly gift. And a beneficial one of course. My math teacher once told us before she started our math class about how the first ten verse could save you from Dajal's lure and seduction. Akan tiba waktu Dajal bermaharajalela di penghujung dunia menawarkan segala macam kemewahan dan kehendak yang sukar untuk ditolak. Dan bilamana kita tunduk pada hebatnya Dajal memenuhi permintaan kita, maka neraka lah jawabnya. Maka ikatlah anak-anak perempuan kamu, isteri dan ibu kamu di tiang yang paling utuh dan kuat dalam rumah kamu dengan kemas kerana apabila Dajal menghentakkan kakinya ke bumi, seluruh kaum wanita akan berlari-lari mendapatkan Dajal meninggalkan segala-galanya. Akan dicampak anak yang sedang didokong, suami mereka untuk Dajal. Meraung2 lah mereka diikat pada tiang. Tapi jangan pula kamu kasihankan mereka dan membuka ika

Zikir Imam Shafie sesat? Zikir tolak syurga?

Assalamualaikum.. On the way balik dari Sabak Bernam ke Bangi hati terasa melompat2 nak tulis pasal entri ni. First and foremost, aku nk tekankan di sini kenapa aku berani nak ulas pasal benda ni? Pasal hukum, zikir dan kesesatan ni padahal aku mungkin xlayak, bukan ustaz dan sebagainya. Sebabnya cuma satu, zikir ini dilabel sesat oleh sekumpulan ustaz ni tanpa ada dalil, nas alquran atau kesepakatan ulamak. Dan kesesatan yang dilabel oleh mereka hanya disebabkan pentafsiran perkataan yang digunakan dalam zikir ni. Jadi kalau setakat pasal literasi perkataan, aku pun layak. Apa pun baca dulu lah ye. Zikir Imam Shafie yang dilabel sesat baru2 ni ialah zikir yg femes korang dengar dr kecik " Ilahi lastu lilfirdausi ahla.. wala aqwa alan naril jahim.. Allah Fahab li taubatau waghfir zunubi... Fainna tagho firuzzambil azimmmm " -maafla tak jumpa arab version nye- Bawah ni terjemahannya; Oh Tuhanku aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menga