Skip to main content

Hidup berumahtangga - aktiviti suami

Bila dah duduk sebumbung dengan isteri dan memulakan hidup suami isteri secara rasmi, memang ada banyak kelebihan dan kekurangannya. Aku dah duduk dengan wife untuk 2 minggu sekarang. Memang banyak yang best. 

So far balik umah, wife aku dah sediakan makanan. Tak kisah la beli atau masak. Kadang makan sama, kadang dia makan dulu and just temankan aku makan je bila balik lewat skit lepas main tenis. Susah sikit la nak main tenis bila dh dok sama..tapi so far Cembam OK (or terpaksa OK..ekeke). Tapi bila ada anak mmg kena sacrifice juga la nak tak nak.

Jangan kata aku gile sukan ke tau nak main je. Bersukan tu worklife balance aku. Yang demam smpi seminggu tak sempat nak bersukan sebab ada hal tu..tu yang meleret sampai seminggu lebih. Bila dapat slot satu malam main tu, peluh-peluh then balik telan pil, esok settle. Bersukan benda elok. Nak larang sama sekali, anda2 sebagai isteri kena fikir dan understanding lah.

So far bila sukan, aku balik dok kenang camne aku main tadi je. Tak pikir kerja. Ada sekali hari tu aku kena stay smpi malam, balik...memang kerja la dalam kepala. So mood dan environment kat umah jadi tak best. Instead of dok suh laki anda berenti main tu, berenti main ni..why not anda pn cuba untuk paham dan hidup dalam dunia dia. Sebagai laki, kena kurangkan atau balik awal skit lah. Yang tu la aku buat skang ni. 

Aku hidup happy, sihat dan ok je badan takde sakit-sakit sebab amalan hidup aku skang ni. Bak kata orang worklife balance tadi lah. Jadi bila ada interruption, mesti lain jadinya. Orang boleh kata senam la kat umah. Try tanya diri sendiri lebih2 lagi yang pompuan yang dok tgok astro tetiba suh skipping tengok nak ke tak. Wat sit-up 6 kali cukup la...nak ke taknak. Haa...Memang banyak benda boleh buat kita berpeluh, tapi kena yang kita minat kan untuk maintain?

Jadinya di sini, nak ucap terima kasih sangat-sangat kat wife ku Cembam yang perlahan-lahan memahami style hidup aku ini. Kalau awal habis, laling balik awal macam malam tadi kan? Dapat kita makan sama-sama. Kalau macam malam ni, pagi tadi dh bagitau balik lambat skit, anta laptop kat kawan semua tu. Haaa..esok malam memang tak main, so ada masa spend sama-sama plak malam esok.

Mekasih sediakan teh, sediakan makanan bila laling balik ek..Memang best. Boleh la laling berisi skit kot pasni. Baru ada muscle lebih. Hehehehe. 

Mekasih....

Comments

Mak Su said…
mmg gituler asamgaram r/tangga, kena saling memahami dan bertolak-ansur :)
zella y said…
hehhe...best la skrg erk..msti body ko ketak2 lps ni sbb mkn cukup hahah...

ke...perut je ade 1 pack muscle...hehehhe
~mrs azmi~ said…
kadang2 klu kongkong sgt pun lagila suami ni memberontak kanns?

lagi dia nak buat benda yang isteri tak suka..
Kniedaz said…
betul kata maksu tu..kena tolak ansur..jangan ambil kesempatan atas tolak ansur tu udah ler..hehe
Hasnor said…
heheeh bagus2..suka aku dgr..tp kalo dh ade anak sok, pandai2 curi mase kalo nk g bersukan k..
kalo mcm aku nih, aku faham gak laa kalo laki aku nk g klua men futsal ke golf ke, tp biase laa manusia mcm aku nih :P..kekadang tensi jugak kalo 'kerap' sgt..boring sbb kene tinggal duk umah..
so, pandai2 laa ko atur jadual ;)
Masy said…
takpun, angkut je bini skali gi bsukan. masing2 dpt benefit, bole spend time sesama. niceeee

*dgn harapan jgn laa laki aku sok ajak main tenis. eh.. bole la jgk tp klu ramai org, takmo la aku. hahahah*
:) sharing is caring...mmg amalan tolak ansur tulah tunjang hidup berumahtangga ni...

chaiyok...chaiyok....
Unknown said…
kalu da anak......




nanti ko taulah bebeh.....kih3
Syah Shah said…
betul laa tu, kena toleransi, faham memahami... tapi jangan selalu tinggal wife sensorang...

apa-apa pun, good luck dalam melayari bahtera rumahtangga... semoga berkekalan hingga ke syurga... Aminnnn~~~ :D :D
HEMY said…
mekasih atas sume komen...aku akan cuba jadi yang termolek utk wife aku dan bertimbang rasa lagi bertolak ansur caranya =]
bardboo said…
tolak-ansur tu penting.. =)

Popular posts from this blog

VADS Berhad - Streamyx call center Reunionn

God!! My colleague has just received an email warning all of the respective employee to not storing any files, pictures or mp3 which are clearly not related to our work in the computer. Eventhough I didn't get the email, for precaution, I just upload all these images and write an entry bout it..ehehe..And these pics already got rid of the C drive..kiki Hmm..Actually this very reunion was held on 19th of June. Since there were a lot more special ocasion this month..ex:my anniv..ehehe..so this event report has been on hold till this very day..nga nga!! The reunion are for the guys that used and still working at streamyx call center and most of them are/were the splitters..It was held at 24hrs MCD near IKEA. Left pic : Me..just about the kicked off from my friend's house..the style of the day..haha.. right pic : Asmah. The one decided to invite all of us out of sudden due to rindu banget sama kami smpi nanis2..comey la semah..hehe=p Me taking the pic. From left clockwise ; Semah,

Ikat bini kamu, anak perempuan kamu pada tiang yang paling kukuh!!!

Received a parcel when I was at my parents' house. A small book of the detail translation of surah Al-Kahfi. Thanks to PPZ (Pusat Pungutan Zakat) for the yearly gift. And a beneficial one of course. My math teacher once told us before she started our math class about how the first ten verse could save you from Dajal's lure and seduction. Akan tiba waktu Dajal bermaharajalela di penghujung dunia menawarkan segala macam kemewahan dan kehendak yang sukar untuk ditolak. Dan bilamana kita tunduk pada hebatnya Dajal memenuhi permintaan kita, maka neraka lah jawabnya. Maka ikatlah anak-anak perempuan kamu, isteri dan ibu kamu di tiang yang paling utuh dan kuat dalam rumah kamu dengan kemas kerana apabila Dajal menghentakkan kakinya ke bumi, seluruh kaum wanita akan berlari-lari mendapatkan Dajal meninggalkan segala-galanya. Akan dicampak anak yang sedang didokong, suami mereka untuk Dajal. Meraung2 lah mereka diikat pada tiang. Tapi jangan pula kamu kasihankan mereka dan membuka ika

Zikir Imam Shafie sesat? Zikir tolak syurga?

Assalamualaikum.. On the way balik dari Sabak Bernam ke Bangi hati terasa melompat2 nak tulis pasal entri ni. First and foremost, aku nk tekankan di sini kenapa aku berani nak ulas pasal benda ni? Pasal hukum, zikir dan kesesatan ni padahal aku mungkin xlayak, bukan ustaz dan sebagainya. Sebabnya cuma satu, zikir ini dilabel sesat oleh sekumpulan ustaz ni tanpa ada dalil, nas alquran atau kesepakatan ulamak. Dan kesesatan yang dilabel oleh mereka hanya disebabkan pentafsiran perkataan yang digunakan dalam zikir ni. Jadi kalau setakat pasal literasi perkataan, aku pun layak. Apa pun baca dulu lah ye. Zikir Imam Shafie yang dilabel sesat baru2 ni ialah zikir yg femes korang dengar dr kecik " Ilahi lastu lilfirdausi ahla.. wala aqwa alan naril jahim.. Allah Fahab li taubatau waghfir zunubi... Fainna tagho firuzzambil azimmmm " -maafla tak jumpa arab version nye- Bawah ni terjemahannya; Oh Tuhanku aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menga