pose takde setan? Takyah rapatkan saf ka?

>> Tuesday, August 10, 2010

Malam Pertama Ramadhan - Sukses!! Terawih kat surau depan umah.

Syaitan sudah diikat. Dulu bila kecik-kecik, time ni la aku sangat berani. Nak gi kedai malam-malam lalu jalan masuk umah yang gelap dan semak-semak tu..memang takde masalah. Sebab set memang takde setan yakni hantu time pose ni.

Tadi masa nak stat semayang, imam mengingatkan untuk rapatkan saf. Rapatkan hingga bersentuhan kaki atau siku. Masa tu tiba-tiba ada soalan nakal menerjah otak aku. Kenapa nak rapatkan saf? Sebab taknak syaitan dok lepak tengah-tengah antara jemaah.

Tapi time pose ni takde setan kan? Watpe nak rapatkan saf?? Ahahaha..setan je soklan aku. Jadi ada sebab lain rapatkan saf bukan? Sebab taknak putus saf? Camne pula nak kira saf tu putus ye? Sebab kalau semayang jumaat kat Masjid India tu, ada yang sembahyang kat koridor kedai-kedai yang ada kat situ. Aku pun tak paham camne dia leh kira masih lagi dalam jemaah semayang jumaat tu bila masjid dengan saf tu bukan main jauh..kalau adik beradik la metaforanya, muka masing-masing lain la ahmad saf dengan ahmad masjid tu. 

Hehehe..jadi soklan aku malam pose pertama ni adalah;

1. Apa sebab perlu rapatkan saf selain tknak masuk syaitan mencelah?
2. Camne nak kira saf tak putus.

Aku tengah cari jawapan. Nanti jumpa aku share. Ada yang sudah tau jawapan? Care to share?

13 comments:

Hamli Sanai August 10, 2010 at 11:31 PM  

Dari segi sains nyer, setiap manusia mempunyai cas2 yg berlainan, cas +ve, -ve. Ade yg lebih, ade yg kurang. So, bile solat jemaah, sentuhan antara setiap orang tu akan mengalirkan cas2 tersebut kt org lain, at the end setiap orang akan ade cas2 yg seimbang/ sama. jadi setiap perkara tu ade hikmahnye, rajin2 la mengkaji ye~~ :))

hemy August 10, 2010 at 11:46 PM  

miss izah : thanks

hamli sanai : yg ni aku tau...tengah cari sebab lain

Ann August 11, 2010 at 1:14 AM  

nk bina ukhwah kot....ikut logik jer ni...huhu

Ann August 11, 2010 at 1:14 AM  

lupa..nk ucap salam ramadhan :)

PencariCinta August 11, 2010 at 2:44 AM  

Setiap yang baik itu ada hikmahnya(^_^). Kajilah ia selagi mampu(^_^). Jika tidak, terus beriman bahawa sesuatu amalan yang baik itu pasti ada balasan yang baik.

Mengapa rapatkan saf selain menghalang syaitan?, disitulah ukhwah terbina. Mungkin Ianya melambangkan kekuatan, bahawa jika kita mengikut ajaran yang sebenarnya, Islam tidak mungkin berpecah belah. Insya Allah, itu hanya suatu pandangan dari saya yang tidak berilmu, mungkin ada hadis atau dalil yang lebih tepat penjelasannya(^_^)

fndrocka August 11, 2010 at 6:46 AM  

Kalau kuar berdua-duaan setan pun tak kacau lah kan

Masy August 11, 2010 at 8:34 AM  

dh dpt jawapan nanti inform aku. hehe

zella y August 11, 2010 at 9:40 AM  

selamat menjalani ibadah puasa... ;)

Ku Tak Sempurna August 11, 2010 at 10:07 AM  

rapat saf??

rapat tu maknanya himpit... himpit tu maknanya nasi yg dimkn di pagi raya setelah puas dihimpit di mlm raya..

hahaha... setan tak jawapan tu.. :P


tapi kaaaaaan.. bulan2 pose ni jgn ko nak rapat2 ngan cembam di siang hari... ai jeles yu


hahahaha :P


selamat berpuasa.. maaf zahir dan batin.. batin(??) :P

HEMY August 11, 2010 at 10:57 AM  

Thanks pencari cinta...mmg itu antara yg sume orang boleh paham..

fndrocka : lagi bagus cara ko kupas..ko try la..ahahaha

KTS : ahahaha..kau ni..meh rapat2 ngan aku...

nurlailie izani August 11, 2010 at 11:19 AM  

sy pon berjaya terawih bersama kakak dengan berimam kan ayah semalam...best sgt!..dh lama xsolat jemaah cm2...huhuhu

Mak Su August 11, 2010 at 12:12 PM  

1. entah... supaya kesinambungan aura tidak putus kot, dari segi saintifiknyer ler.... saling mengecas positif antara jemaah. cuba google bab kebaikan solat dari sudut sains.

2. pun entahlah, mungkin dia kira dari imam saf 1 saf 2 saf 3 semua komplete, hinggalah ke saf kanak2 lelaki hinggalah ke saf wanita, semua komplete. mungkin juga tidak ada gap yang besar kot... ta tau

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP