Tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima

>> Friday, July 23, 2010

Khutbah Sembahyang Jumaat tadi pasal sedekah dan zakat. Ramai sungguh manusia di Masjid Bandar Baru Bangi ni. Sampai keluar-keluar. Rasa macam besar dah. Ke sebab selama ni memang selalu tunaikan semayang jumaat kat Masjid yang lagi besar macam Masjid Besi Putrajaya dan Masjid Perskekutuan.

Tapi sejuk hati sebagai muslim bilamana masjid2 ni masih lagi dihurung dengan umat islam yang masih patuh dan mahu bersembahnyang jumaat. 

Sedang enak aku dengar khutbah tentang sedekah dan zakat di luar, melabuh punggung atas tangga batu, aku lihat seorang perempuan dengan tong/tupperware besar sedang berdiri tegak beku di luar tempat letak selipar yang banyak dan bertaburan tu. Berdiri tegak memegang tong yang tertampal tulisan

"Bantu saya untuk rawatan dialisis mingguan ayah saya yang sakit buah pinggang"

Sedih hati tengok. Semenjak ada manusia durjana yang kejam dan memanipulasikan sifat tolong menolong, sifat mesra dan ingin membantu rakyat Malaysia nih, aku memang perasan sudah ramai yang tidak lagi percaya dengan orang-orang yang meminta sumbangan duit atau lebih mudah dilabel sebagai meminta sedekah.

Tapi melihat perempuan itu berdiri tegak dari awal mula jemaah masuk ke dalam masjid sehingga penuh dan melempah ke luar..tegak masihnya di situ buat aku rasa terharu. Kalau memang betul ahli keluarganya ditimpa musibah yang tidak dapat ditanggung financially oleh keluarga perempuan tadi..alangkah kasihan. Apatah lagi kalau dibayangkan keluarga sendiri yang ditimpa musibah sebegitu.

Usai sembahyang aku lihat kakak tadi sudah tiada. Aku beli karipap dan air kelapa dan belalu keluar sebelum terlihat semula kakak tadi. Gelap kulit bahang matahari. Dapat aku lihat bekas air mata yang pernah mengalir sebelum ini. Kasihan. Alhamdulillah, ada juga yang mahu memasukkan sesuatu ke dalam bekas yang dipegang erat perempuan tadi.

Semoga ahli keluarganya cepat sembuh dan mereka dapat menanggung segala perit jerih dengan sabar. 


Kalau ada orang mintak sedekah, dan rasa taknak bagi sebab macam menipu..tak bagi sudah. Then diam..Jangan nak kutuk-kutuk. Sebab kita tak tau pun dia itu memang memerlukan atau sekadar suatu konspirasi bukan?

10 comments:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr July 23, 2010 at 5:46 PM  

tp ada ja yg macam celaka dok maki2 plak peminta sedekah tu..

hang tak mau bagi sudah jgn la dok maki2...

tak ke mcm celaka tu??

HEMY July 23, 2010 at 6:02 PM  

tuh la..aku tgok gak senario tu..

Fyzal July 23, 2010 at 6:03 PM  

salam bro. takpela. kalau rasa nak bagi, bagi jer. samada org tu betul2 dalam susah atau sindiket, itu urusan dia ngan Allah. :)

betoi tk bro?

hazman aka species1980 July 23, 2010 at 7:54 PM  

yess... bantu apa yang termampu...di samping doakan diorang dipermudahkan urusan

en_me July 24, 2010 at 6:27 AM  

sian kanns.. tp takut kalau2 ada sindiket mempergunakan orang macam akak tewww.. uhuhu

syah shah July 24, 2010 at 8:55 AM  

klu mintak sedekah ni aku kekadang je bagi... tapi kalu mintak derma besanya memang bagi...

HEMY July 25, 2010 at 6:03 PM  

betul tu fyzal..kita bagisedekah pn antara kita ngan tuhan

hazman : yep..kalau tak mampu nk bagi..cuma mampu pandang takpe la dengan rasa kesian..jgn kutuk

en_me: ahahhaa..Masy dn Anne dh tobat dah..tak wat keje2 sindiket tu lagi

syahshah : yep.sllnya pn aku camtu

zonaku July 25, 2010 at 9:39 PM  

hehehee... anne n masy x komen pun ni..... ko pasti ker diorg dah hentikan sindiket diorg tu????



kadang tu, rasa nk bagi, ko bagi jer la... xyah a nk maki ker syak wasangka ker...

xmo bagi, sudah!

Mak Su July 26, 2010 at 11:53 AM  

dialisis mmg byk pakai duit... huhuhuhu, belanja pun mahal.

Masy July 27, 2010 at 8:13 AM  

tetibe je kan petik nama aku! hahahahahahaah

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP