Jangan kahwin dengan wanita-wanita ini

>> Wednesday, July 14, 2010

Macam patut dikongsi. Dicatat oleh imam Al-Ghazali. 6 jenis wanita yang kita tidak patut kahwini;

Dicatat oleh Imam
Al-Ghazali
...
Jangan engkau kahwini wanita yang enam,
iaitu wanita yang Ananah, yang Mananah, dan yang Hananah, dan jangan
engkau kahwini yang Hadaqah, yang Baraqah dan yang Syadaqah."

Wanita Ananah:
Banyak mengeluh dan mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.

Wanita Mananah:
Suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita ini sering menyatakan, "Aku membuat itu keranamu."

Wanita Hananah:
Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

Wanita Hadaqah:
Melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki   barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

Wanita Baraqah:
Ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkan
bahagiannya.

Wanita Syadaqah:
Banyak cakap tidak menentu lagi bising.


Nampak remeh...kalau rasa antara yang enam ni..try la ubah slow-slow

11 comments:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr July 14, 2010 at 12:29 AM  

yg ska bising tu suka membingitkan telinga.

fndrocka July 14, 2010 at 2:27 AM  

kena bijak memilih lah ni

Masy July 14, 2010 at 8:20 AM  

tak surelah aku ade ke tidak perangai ni sume.. tp yang last tu.. jap aku pikir~ huhu~

zella y July 14, 2010 at 8:47 AM  

pergghhh..takut nya aku klu aku tergolong dlm wanita2 mcm ni....

tp ape2 pun kena lah perbaiki sifat kita hr ke hari...

PnConfused July 14, 2010 at 10:07 AM  

sbb entry ko neh supan.. aku supannn laaa...


owhh.. aku mmg supannnn!!

dextrike July 14, 2010 at 10:09 AM  

Nurul Hidayah Like This! :D

HEMY July 14, 2010 at 10:30 AM  

masy, yg last tu bukan la yg kita hu ha hu ha tu..kih kih...ni jenis dok bebel je time kat umah ni

dayah..ko tknak like aku ke?

Ku Tak Sempurna July 14, 2010 at 10:42 AM  

errr... rasa2nya aku tak tergolong dlm golongan wanita2 itu

.
.


errr.. rasa2nya laaa


hihihihi.. lagi takmo ngaku

Mak Su July 14, 2010 at 10:57 AM  

ouh! alamak! maksukah yang hemy maksudkan?

HEMY July 14, 2010 at 1:23 PM  

haha..takde hint langsung pn yg ke arah mak su..ekeke

wHoSeNa July 14, 2010 at 1:32 PM  

nice one...;))
no body 's perfect..but we can improve rite..yg pntg toleransi antara psgn..

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP