60,000 mati, 1 pun tak masuk syurga!!

>> Tuesday, July 20, 2010

Ke surau seperti biasa tadi. Lampu tidak aku hidupkan. Biar saja suasana malap begitu. Mungkin khusyuk itu akan datang. konon..

Aku lihat cetakan 2 helai tentang wasiat yang perlu diedar pada 20 orang kelihatannya semakin bertambah dalam rak kecil surau tu. Hmm..ku belek-belek dan aku bawa balik satu salinan seusai sembahyang. Mari aku kongsi apa wasiat yang mahu dikongsi.

Diceritakan oleh Syeikh Ahmad di Saudi Arabia yang katanya tertidur tika asyik membaca al-qur'an di makam Baginda Rasulluah S.A.W. Khabarnya beliau didatangi oleh Rasulullah dalam mimpinya membawa suatu pesanan;

Dalam 60,000 orang yang meninggal dunia, di antara bilangan itu tidak ada seorang pun yang matinya beriman kerana;

1. Seorang isteri tidak lagi mendengar kata-kata suaminya.

"Sayang..kita dh kawin. Abang cemburu la tengok sayang kena peluk cium dalam drama. Abang tau, abang penah kata sayang boleh teruskan berlakon, tapi abang takleh nak tipu diri abang kata abang OK dengan sume tu. Apa kata sayang berenti berlakon. Lagipun gaji abang, bisnes abang ni setakat satu kampung pun boleh sara"


"Ahh!!! abang mungkir janji. Ceraikan saya!!!"

2. Orang yang kaya yang mampu, tidak lagi berbelas kasihan pada yang miskin


"Patut aku ada bau sampah kat sini!! Ada orang miskin rupanya!!! Hei!! Berambus dari sini!!"
"Tak kisah la gula naik ke, minyak naik ke..aku juga yang untung..Aku tak peduli apa jadi pada orang lain"


3. Sudah banyak yang tidak berzakat, tidak berpuasa, tidak solat dan tidak menunaikan ibadah haji, padahal mereka mampu melaksanakannya.

"Bang, kita gi Mauritius plak bang bulan depan..kawan2 kata cantik bang. Paris, serata Europe sume kita dah pergi bang"
"Abes taknak ikut mak ayah gi haji?"
"Tunggu tua la bang"

Pesanan nabi lagi;

-Berselawatlah kepadaku sebanyak mana yang engkau mampu
-Jangan lah bermalas-malasan untuk mengerjakan solat 5 waktu
-Bersedekah dan berzakatlah dengan segera. Santunilah anak2 yatim piatu
-Berpuasalah di bulan ramadhan dan menunaikan haji jika mampu

Daripada aku percaya ada musibah atau kesenangan yang menanti untuk mengabaikan atau menyalin 20 salinan pada org lain, lebih baik aku siarkan saja di sini. Andai boleh di buat peringatan.

16 comments:

citahrudin July 20, 2010 at 3:07 PM  

hoho..thengkiyus kakang

Masy July 20, 2010 at 3:09 PM  

hopefully kita tak termasuk dlm golongan2 tu, insyaallah.. doa byk2 huhuhuhuh~

zella y July 20, 2010 at 3:18 PM  

60k org mati,xde satu pun msk syurga?? takut....

HEMY July 20, 2010 at 3:26 PM  

kok kakang lho? nyong isek nom jare..

masy , amiiinnn~~~

zellay , itu apa yg dikata..tapi tak mustahil

Ku Tak Sempurna July 20, 2010 at 3:34 PM  

klu 60 ribu tu tak masuk syurga, dorang masuk mana??


.
.
.
errr... takuuuuttt... ni yg nak payung emas ni...

cembam?? bole laaaa...

:P

HEMY July 20, 2010 at 3:49 PM  

fuh..betul cara ko tu KTS..I loikeee..tp yg payung emas tu cembam..bukan ko..ko kena benarkan plak aku tmbh lg..mwahahaha

Ann July 20, 2010 at 4:14 PM  

thnks untuk renungan ni...smg kita sama2 saling beringat antara satu sama lain

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr July 20, 2010 at 5:46 PM  

tunggu tua??

persoalannya kompom ke hidup sampai tua?

baincardin July 21, 2010 at 8:32 AM  

thank you so much HEMY for sharing.^_^

baincardin July 21, 2010 at 8:33 AM  

mmg apa² pun boleh terjadi dgn kehendakNya.

baincardin July 21, 2010 at 8:33 AM  

tiada kemustahilan bagiNya. :)

syah shah July 21, 2010 at 9:37 AM  

kadang-kadang risalah-risalah macam tu, apa yang nak disampaikan tu memang ada manfaatnya... tapi caranya salah sebab dah masukkan unsur khurafat dengan kata tak edar kat 20 orang kena bala lah, klu edar dapat untung lah ape suma...

Tapi aku suka apa yang ko buat ni... lebey afdhal... :D :D

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP