Kami lalat perintis ilmu terbang di dunia ini~~~~

>> Thursday, April 29, 2010

Waiting for my wife to reach KL, or precisely said Bukit Jalil LRT station. The last update was that the bus she's on have just emerged out of LPT. So, around 90 minutes before touch down I supposed. Connected using my 5hell's laptop. Need to bring it home because I need to work from home tomorrow. We are supposed to have a day-off tomorrow because 1st May falls on Saturday, so we got Friday extra OFF. But due to some crucial system installation, we need to do some testing and some potential error caused by the installation.

Alhamdulillah..gratefully and fortunately my team said that as long as we could be contacted, working from home is surely an option. So, I could balik kampung early morning tomorrow after I fetched my wife and spend the night at my sister's house. Cembam would surely exhausted after the 4 hour-journey. Kick-off tonight might gonna be too much for her.

lalat

Kalau korang nak tahu, keturunan aku ni la satu-satunya binatang yang boleh terbang suatu ketika dulu. Naga sume tu nampaknya ganas kuar api leh terbang..tapi sebenar-benarnya moyang diorang tu antara spesis yang amek kelas terbang ngan moyang kami tau. Nama kami ni pun datang dari kebolehan kami. Dulu seantero dunia panggil kami lalat. Tak kira la bangsa apa pun. Sehinggalah salah sepasang moyang kami ni berhasrat nak honeymoon ke Amerika. 

Sampai-sampai je kat ruang udara Amerika, kami yang sekecik2 makhluk ni tiba-tiba boleh dilihat oleh beribu-ribu rakyat mereka. Bersorak-sorak mereka sambil melambai-lambai kat kami kehairanan macam mana kami boleh terapung, bergerak dan terbang berlegar-legar di ruang angkasa. Aku ingat lagi oyot citer ada antara mereka yang dek kerana heran sangat kami terbang, diorang bajet sebenarnya diorang pun boleh terbang..jadi ada la antara manusia ni stat lompat bangunan utk terbang. KELEPEPPP!!! Mati camtu je la weh.  Dari peristiwa ni lah, diorang panggil bunuh diri. Ni la perintis nye. Kira keturunan kami ada la bagi sumbangan pada idea bunuh diri ni.

Masa tu merpati, helang sume dok cakar tanah je cari cacing. Dulu helang tu kami ingat lagi dok kejar arnab sayap terbukak2. Dah la tak laju, memang susah carik makan tau tak. Pepatah 'kais pagi makan pagi kais petang makan petang' tu dulu datang dari helang..bukan ayam. Menuntut la helang tu ngan spesis kami camne nak terbang. Disebabkan memang struktur tubuh diorang, sayap lebar, bila dah tau basic terbang tu terus terrer plak puak diorang. Skang ni diorang nye spesis plak paling handal dan angkuh kat ruang udara tu. Dulu belajar terbang sebab berharap cari rezeki kat udara tu senang sikit nak dibandingkan kejar arnab dengan dua kaki cekeding kuku tajam tu. La ni..berlagak sungguh dah depa. Tapi berlagak-lagak pun depa tak kacau lalat..sebaik hormat lagi.

Berbalik pada citer rakyat Amerika tadi,diorang dok heran la "Wow..they can fly!!". "They fly!!", "Fly!! fly!!!". Haa..terus melekat la nama 'fly' tu kat kitorang nye keturunan. Korang tahu la perangai Amerika. Bila dah panggil kami camtu, satu dunia dia suh panggil camtu gak. Haaa..Ini sume disebabkan kebolehan kami terbang. 

Bila dah jelajah seluruh dunia ni la, makin banyak spesis pandai terbang. Tu, tupai terbang tu ko tau apsal dia leh float je bila lompat dari dahan ke dahan..Haaa..tu kes jahanam tu. Moyang diorang masa belajar terbang taknak bayar yuran beb...Dah la tak bayar yuran, cuba rogol lalat betina bini pada instructor diorang. Punya lahabau perangai. Kami kejar kuar dari kawasan kami. Kami bukan la jenis pemangsa, kitorang leh kejar je. Nak cederakan bukannya boleh. Kecik je kami ni. Sepak beramai-ramai pun tak rasa kot tupai terbang tu. Tapi tunggu la ko mati nanti..kitorang geget-geget mayat ko sampai ke tulang. Haaa..tunggu la korang mati..tunggu la.

Kami makan madu sebenarnya. Tak main la sampah-sampah, bangkai2 ni. Tapi nak buat camne. Bila dulu time kami je yang boleh terbang, takde saingan. Nak isap madu bunga pun senang. La ni geng2 lebah kacau. Kalau nampak kitorang kadang disengat nye kami. Dasar tak sedar diri betul. Eh, kalau tak kerna keturunan kami...dok tanah dulu geng lebah ni kerja tolak tahi tau dengan kumbang tahi tu. Haaaaa!!! Korang tak caya sudah.

Tu yang skang redah je apa ada. Luka kaki ketuat pun kami balun je. Tak memilih dah. Kalau ayam goreng tu..pergh..kami memang hepi betul. Siap tinggal telur kat situ haaa. Orang kenduri memang anti tol la ngan kami. Silap je tinggal makanan terbuka tu..haaaiiihhh..memang la kami tak lepas peluang bertelur atas sume tu. Memang la selalunya diorang buang. Tapi dalam banyak2 tu mesti ada yang menetas punyeeee. Kelangsungan spesis kami ni memang lah berharap pada skim bertelur rata-rata ni.

Eh, okay la..bini aku dah nak sampai tu. Baru balik dari surau tu dengar ceramah. Katanya sebelah kaki kami ni ada penawar. Ustaz tu kata kalau sakit hati kat manusia, bila mati kat dalam minuman ke apa kan, makan je kaki sebelah tu. So penawar tu dah takde bila diorang celup penuh tubuh kami dalam minuman. Haa...Ok la..blah dulu..Bzzzzz~~~~


Projek ikan kap dah takde. Aku lepaskan sume. Betul gak kata SyahShah, kalau memang dah malas nak sediakan oksigen sume tu, tkyah susah-susah la bela ikan. Wat seksa je. So aku lepaskan la. Kena cari haruan ke, ikan laga yang memang kuat dan tak perlukan sumber oksigen tambahan.

12 comments:

green April 29, 2010 at 9:21 PM  

'mesra alam' nampak..

huhuhu

kenwooi April 29, 2010 at 9:44 PM  

it must be great meeting back with your wife =)

dextrike April 29, 2010 at 10:43 PM  

dayah nak req saya seekor lebah pulak..
ahahhaha, nak tau cerita dr cik lebah sbb lalat ckp, lalat ni mmula yg isap madu kan? so kenape cik lebah pilih ntok isap madu jgak, npe x isap bende lain.. :P
:P
:P

CAHAYA April 29, 2010 at 11:44 PM  

pandai betul ko selami hati lalat.

Frodo Baggins April 29, 2010 at 11:48 PM  
This comment has been removed by the author.
Kapten April 30, 2010 at 4:13 AM  

lalat spesies kelentong rupanya
ahaha



... Kantoi Aku Meminati Seseorang (II) ...

Kaseh NazLieza April 30, 2010 at 8:26 AM  

nampak cantik pulak lalat kat cni ea...

p/s: inginkan pakej katering serendah rm6.90 per pax beserta kek pengantin 3 tingkat secara percuma...lawati

http://nazliezacanopycateringweddingplanner.blogspot.com/

jedi April 30, 2010 at 9:52 AM  

kalo leh terbang best gak kang..

ad3ck April 30, 2010 at 11:19 AM  

ko..dah kahwin? err sorry beb, baru tau..apa pun tahniah :)

HEMY April 30, 2010 at 2:42 PM  

Green..mesti la kena mesra

kenwooi..yah..glad to have her by my side

Dayah, ko nak sy seekor lebah plak??kena sama ngan citer ni ke??cisss..susah plak aku nk kaitkan

cahaya : hehehehe...

Frodo Baggins, oh..itu isteri lalat ye...citer lalat ni smpi habis..takde kena mengena ngan aku..aku nye awal2 je

Kapten, ahahhaa...mana aku tau..aku intebiu lalat dia ckap cmtu

KasehNazlieza : lalat memang ada cantik dia sndiri

jedi, huru hara la kalau manusia leh terbang

Ad3ck : hehehe..ko miss la tu entri undangan aku walaupun sticky..ehehehe

shinawawa : hehehe..selamat selamat

zahidah dihaz May 6, 2010 at 1:13 PM  

macam bast pulak cerita lalat ni =P

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP