Skip to main content

Cangkul buat lubang, sambil layan kaunseling dari abah

Lepas subuh pagi tadi, aku gagahkan mata untuk temankan mak masak sarapan pagi. Mak masak mi goreng, tapi aku tak biasa makan pagi-pagi camtu. So aku tengok je la yang lain makan. Lepas pada tu, tau-tau aku dh tidor balik dah.

Dalam pukul 9.30 abah berdiri depan aku. "jom tolong abah cangkul lubang buat tanam pokok sawit". Err...aku pun dengan mamai nye ikut je la. Sebab sapa lagi nak tolong. Abah plak kata tangan kiri dia dah tak larat nak angkat cangkul tu.

So aku pakai suar lusuh kerja kat almari belakang,baju lusuh dan bersiap2. Aku pakai sandal je pun. Sblum smpai kebun abah singgah kedai runcit. "gi amik air minum apa-apa yg nak". Hehehehe..abah masih guna ayat yg sama time aku kecik dulu. Nak kasi aku semangat tolong dia kat kebun, abah akan kasi kitorang pilih air apa yg kitorang suka. Makan nasi lemak dulu. Masa tu pakcik2 lain memang kenal la kitorang.

Sampai kat kebun, dah besar2 dah pokok sawit. Kerja aku, wat lubang untk tanam sawit baru. Kira nak sulam balik mana yang mati la. Mula2 abah kata 7-8 lubang je, tapi bila tengok aku nye kudrat masih OK dan satu lubang tu tak lama mana.terus sampai 15 lubang 3 di bawah par dia mintak aku buat. Kikiki.

Bila penat, aku duduk sambil tunggu nak gali lubang seterusnya. Time ni selalunya abah akan luahkan perasaan ke, marah ke, nasihat ke..sume masa ni la. Kali ni abah kaunseling aku. Sebenarnya benda yg sama dia dok ulang banyak kali dah. Masalahnya bukan taknak guna pakai..tapi terlalu naif. Ni nasihat abah;

"ko ni tuh la, asek itu beli main-main komputer, kamera tu. Sambung la, pegi luar negara, england London nanti naik pangkat gaji lagi besar tu macam Ehsan tu..masuk TV hari tu. Gaji sepuluh ribu. Haaa.pikir la"


Oh, ini bukan apa yg aku buat kat kebun tadi. Saja nak tunjuk rupa kebun. Ni tugasan lain sebelum ni ye...

Ekekeke..naif kan. Bagi abah, nak naik pangkat dengan senang perlu kuar negara. Sambung belajar. Hehehe..sebab Ehsan, pakcik aku tu sambung blajar kat luar negara then mask bidang politik, skang jadi YB. Masalahnya bukan sume benda smbung blajar balik terus gaji tinggi. Ekekekeke. Tapi takpe la bah, pokok akarnya abah suh aku lebarkan sayap karier aku. Hehehe.

Lama dah tak berpeluh-peluh sebab bertani. Selalunya sebab bersukan je. Sengal2 gak la lenagan aku. Tp takpe. Kalau abah yg buat lagi la. Ni pun tadi dah tolong urut bahu dan lengan abah. Dia nak angkat pun sakit katanya. Harapnya esok pagi baik la. 

 Baru sampai dari kampung terus bukak web project alpha instant cash, tapi takde plak tugasan baru. Sambung tgok New Moon. Baru ku sedar yg aku dah lama ada New Moon..baru tengok ni haa.

Comments

Anonymous said…
ko memang ada keinginan nak kerja kat luar negara kan? kan? hehe
moment said…
ala, aku tau hemy nih, gi luar negara sbb nk jln.. bkn sbb nk blaja..haha
Masy said…
best tuuu pi obersi... tp pi jalan2 la best..nk blajau, mengidap. haha
baincardin said…
Jom layan E Series...(tgh berangan nih..hehe) ^_^'
Ummi Aini said…
best oversea...tergn mahu p australia
Unknown said…
btol tue bro..rezki memasing...

kalo gi sana pun blom tentu leh jadi YB...
HEMY said…
kalau mmg sambung blajar je gaji besar...lama dah aku sambung..ahahaha
zonaku said…
hhhhhhhhhhhmmmmmmmmmmmm......

ko layankan jer laaaaaa... bantah karang kene cepuk lak!

Popular posts from this blog

VADS Berhad - Streamyx call center Reunionn

God!! My colleague has just received an email warning all of the respective employee to not storing any files, pictures or mp3 which are clearly not related to our work in the computer. Eventhough I didn't get the email, for precaution, I just upload all these images and write an entry bout it..ehehe..And these pics already got rid of the C drive..kiki Hmm..Actually this very reunion was held on 19th of June. Since there were a lot more special ocasion this month..ex:my anniv..ehehe..so this event report has been on hold till this very day..nga nga!! The reunion are for the guys that used and still working at streamyx call center and most of them are/were the splitters..It was held at 24hrs MCD near IKEA. Left pic : Me..just about the kicked off from my friend's house..the style of the day..haha.. right pic : Asmah. The one decided to invite all of us out of sudden due to rindu banget sama kami smpi nanis2..comey la semah..hehe=p Me taking the pic. From left clockwise ; Semah,

Ikat bini kamu, anak perempuan kamu pada tiang yang paling kukuh!!!

Received a parcel when I was at my parents' house. A small book of the detail translation of surah Al-Kahfi. Thanks to PPZ (Pusat Pungutan Zakat) for the yearly gift. And a beneficial one of course. My math teacher once told us before she started our math class about how the first ten verse could save you from Dajal's lure and seduction. Akan tiba waktu Dajal bermaharajalela di penghujung dunia menawarkan segala macam kemewahan dan kehendak yang sukar untuk ditolak. Dan bilamana kita tunduk pada hebatnya Dajal memenuhi permintaan kita, maka neraka lah jawabnya. Maka ikatlah anak-anak perempuan kamu, isteri dan ibu kamu di tiang yang paling utuh dan kuat dalam rumah kamu dengan kemas kerana apabila Dajal menghentakkan kakinya ke bumi, seluruh kaum wanita akan berlari-lari mendapatkan Dajal meninggalkan segala-galanya. Akan dicampak anak yang sedang didokong, suami mereka untuk Dajal. Meraung2 lah mereka diikat pada tiang. Tapi jangan pula kamu kasihankan mereka dan membuka ika

Zikir Imam Shafie sesat? Zikir tolak syurga?

Assalamualaikum.. On the way balik dari Sabak Bernam ke Bangi hati terasa melompat2 nak tulis pasal entri ni. First and foremost, aku nk tekankan di sini kenapa aku berani nak ulas pasal benda ni? Pasal hukum, zikir dan kesesatan ni padahal aku mungkin xlayak, bukan ustaz dan sebagainya. Sebabnya cuma satu, zikir ini dilabel sesat oleh sekumpulan ustaz ni tanpa ada dalil, nas alquran atau kesepakatan ulamak. Dan kesesatan yang dilabel oleh mereka hanya disebabkan pentafsiran perkataan yang digunakan dalam zikir ni. Jadi kalau setakat pasal literasi perkataan, aku pun layak. Apa pun baca dulu lah ye. Zikir Imam Shafie yang dilabel sesat baru2 ni ialah zikir yg femes korang dengar dr kecik " Ilahi lastu lilfirdausi ahla.. wala aqwa alan naril jahim.. Allah Fahab li taubatau waghfir zunubi... Fainna tagho firuzzambil azimmmm " -maafla tak jumpa arab version nye- Bawah ni terjemahannya; Oh Tuhanku aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menga