Rakan ku yg bisu..kami bersembg bagai kawan lama

>> Sunday, January 17, 2010

Pagi itu mmg yg dirancang adalah utk membetulkan zip beg tenis pemberian rakan seperti yg aku kongsi pada entri sebelum ini. Sedang aku menunggu duduk2 membelek2 kasut2 yang dihantar di kedai tersebut, aku perasan satu wajah yg lama aku kenal..aku biar saja pndangannya bertentang dengan aku. Sejurus mata kami bertentang, ku lambai tangan tanda menyapa, dia berbuat sama dan terus turun dari motosikalnya yg asalnya sudah mau ditunggang utk berlalu dari situ.

Aku juga bangun dr tmpt duduk aku tadi dan bersalam dengan beliau. Aku kenalinya dengan nama Basir. Beliau insan isitimewa, tidak boleh bertutur..tp boleh membaca. Aku kenal beliau sejak usia ku belasan tahun lagi bila dikenalkan oleh ayah selaku rakan ayah suatu petang tika aku pergi menuruti ayah di hentian bas kerana ada tetamu menunggu di rumah mahu berurut.

Sejak dari petang itu aku kenali Basir. Aku bersembang dengan bahasa isyarat campur aduk dengan Basir. Hidungya mancung, berkulit cerah dn agak tampan orangnya. Entah mcam mana kami boleh bersembang dan aku dapat memahami apa yg dismpaikan. Basir sll memuji hidungku yg mancung..aku juga sering membalas yg hidungnya mancung juga. Sudah lama aku tak bertegur sapa dengan Basir hinggalah pagi itu. Giginya kelihatan berkurangan. Tampak sekali lekuk gusi yg menampakkan kurangnya gigi beliau.

Dengan bahasa isyarat kami berbicara;

Basir : lama tak jumpa
Aku : haah..lama juga..
Basir : dh kawin ke?
Aku : belum..bulan 3 ni, 20hb...
Basir : wahhh..cantik ke??
Aku : mestila cantikkkk
Basir : berapa ribu hantaran?
Aku : XK
Basir : fuhhh..aku mmg tak kawin..takde duit
Aku : haah...mahal
Basir : kawan aku..anak smpi seploh orang...banyak duit tu nk kena sara. Apa lah..tak fikir sangat ke
Basir : abang aku polis trafik, 5 orang je anak..cukup la skit makan...
Aku : Oooo..
Basir : eh, Ok la..balik dulu
Aku : Ok

Basir berlalu dengan motornya dari situ. Hmm..dia boleh berfikir dengan waras. Tidak hanya menurut nafsu..takde duit..tk kawin dia..dia sendiri rasa tak larat. Hidup seorang diri kadangkala merupakan satu keputusan terbaik. Tp aku tetap doakan moga Basir ditemukan dengan gadis yg mampu menghargai beliau.

Masuk kereta aku berkongsi cerita dengan mak. Mak ckap Basir eksiden sebelum ni. Gigi dia byk patah. Oh..patutlah...

13 comments:

dextrike January 17, 2010 at 11:48 PM  

wpon die xleh bercakap, tp die ada keistimewaan lain kan bro.. :)

sharamli January 17, 2010 at 11:52 PM  

kesian basir..d0akan dia cepat kawen

Pocket January 17, 2010 at 11:56 PM  

insan istimewa memang susah nak dpt
org yg buleh terima kekurangan...
pocket tahu, pasal pocket pun kurang.
kurang wit:)
heheheheheh!!

'pakcik, sayer ada nam jer.. kalau pakcik letak 12 ribu, lagi dua tahun la saya masuk meminang,
so saya nak konpom berapa hantaran nyer nanti?'

buleh kater gitu tak kat pak mentua?

beLLa January 18, 2010 at 1:05 AM  

ciankan kt orang istimewa cm2..ade jdoh xkemanenyer..;)

zella January 18, 2010 at 8:51 AM  

hurm...
ksian basir...
but...klu dh jodoh...
msti dia kawen kn...
;)

p/s: lagi brape bln je u nk kawen kn... ;)

Masy January 18, 2010 at 8:55 AM  

ala klu ade jodoh dia dgn sape2, nanti Tuhan bagi dia rejeki tetibe je bole nk wat kenduri hehe

~wAniE~ January 18, 2010 at 10:05 AM  

pandai ko berbahasa isyarat kn????ajar ak beb...sbb kalo ade org istmwa nk ckp ngn ak..ak x reti nk paham...

HEMY January 18, 2010 at 10:19 AM  

Dextrike : betul..rajin orangnya

sharamli : dh doa..ko doa plak

Pocket : buleh beb..sbnrya ko leh nego senyap2 ngan future wife ko..huhu

bella : hmmm..betul betul

Zella n Masy : haah..kalau Allah dh kata dia kawin..maka kawin la dia

Wanie : aku takde la guna bhsa isyarat standard..cukup sekadar paham apa yg dia nk citerkan

Mak Su January 18, 2010 at 10:21 AM  

jodoh, bilangan anak ketentuan Allah swt. manalah tahu, satu hari nanti, ada juga jodoh Basir, kan...bolehlah anul ambik gambar pengantin dia. ek :), insyallah, think positive.

oohh...anul kawin 20 mac tahun ni?

~0~ January 18, 2010 at 11:02 AM  

20 Mac??sama date ngan kwn aku...kat langat

HEMY January 18, 2010 at 11:07 AM  

Mak su : haah..sy doakan yg terbaik buat dia..haah..20 mac..free2 kan kalendar peribadi mak su ekkk

~0~ : haah..leh mai tak??

CAHAYA January 18, 2010 at 11:10 AM  

hmm. ada calon, xde duit pun susah. takde calon, ada duit pun susah. huhu.

HEMY January 18, 2010 at 12:09 PM  

betul2..sume kena selari

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP