Diorang punya tuhan takde nama sendiri ke??

>> Friday, January 8, 2010

Hari ni berita riuh la pasal gereje kena bakar atau cubaan dibakar..hmm hmm..Benda pertama yg aku pk selain fakta nyata yg boleh anda dengar dari  berita itu ialah ; "ntah2 bukan org kita (islam) yg buat...tp agama lain yg saja nk kasi jatuh imej kita (islam)". Tp kalau difikir2kan perangai manusia ni..tak mustahil juga yg buat pn mmg org kita (islam). Cuma aku harap kalau mmg orang kita..biar la dia yg jenis berpegang pada agama..bukan saja bakar tp semayang pn tak.

Aku dok tgok banyak yg join group "bantah penggunaan nama Allah" la, byk lagi la..aku terfikir..yg diorg dok hebat2 menentang ni diorang semayang ke tak? Sbb perangai manusia ni sllnya cuma sronok nk jadi sbhgian dari sejarah, aktiviti, rusuhan apa sume. Tp tak tau pn apa erti sebenar perjuangan tu. Hmmm~~~

Tp yg katolik ni pun satu hal..hangpa punya agama, tuhan hangpa takde nama sendiri ke??apa punya lekeh tuhan hangpa ni? Nak pakai jugak nama Allah tu buat apa?? Guna la nama Christ, coperfield ke, rajnikanth ke..ni nak guna Allah gak..lekeh tol la agama korang ni leh letak nama tuhan yg korang sembah tu suka2 nama sapa..letak nama aku la buleh??

Yg pasal rusuhan ke, demonstarasi ke..yg gomen dok kata tenang suh serahkan pada mahkamah..bukan apa..kitorg tak caya ngan mahkamah. Guna undang2 siapa buat??undang2 yg kita semua tahu org boleh twist kalau peguam pandai berhujah..pndai guna fakta apa sume..undang2 yg rapuh sungguh. Brp byk pesalah terlepas sbb lidah peguam??dh tu nk suh kami org islam tenang??huh??Lina Joy punya kes pn tak terkawal..lagi kan hal macam ni??kami tak percaya mahkamah..undang2 tu senang sangat di twist kan!!


Haihhh~~~ pelik sungguh la..malas la nk citer panjang..aku nk fokus pada diri sendiri sbgi seorg islam pulak.

18 comments:

F I T January 8, 2010 at 8:55 PM  

rilex a k..government pn suh bertenang..memang la kita sbg islam marah..tapi tak pyh a sampi nk overreact sangat..nnti lagi teruk keadaan...tanak a jadi cam kat iraq..sesama kaum berbbunuhan..bila mayat dah bergelimpangan tak guna nk menyesal..biar government ambik tindakan yg sewajarnya..

PrinCe_TopEx January 8, 2010 at 8:58 PM  

sebanye org melayu kitew je yg cept melenting..bru usik skit dah goyang..

HEMY January 8, 2010 at 8:59 PM  

tgh rilek la ni..tp aku cuba smpikan betapa rapuhnya undang2 ni..senang je la org nk atasi undang2...undang2 pun bukan berteraskan islam..susah

Jard The Great January 8, 2010 at 9:57 PM  

bro...... tp kalo ko baca bible kan.. mmg nama Bapa kepada LORD JESUS ialah ALLAH.. cuma diorg tak sebut mcm cara kita sebut. dgn menebalkan LL tu...

diorg sebut mcm Alah... hehe.. i know.. coz my mom is an ex-christian..

lagipon kat luar negara.. diorg da lama guna pakai nama Allah neh kat church diorg.. kat sini kecoh lak.. hmmm..

HEMY January 8, 2010 at 10:13 PM  

qas : tq

Jard : ada dengar juge...diorg sembah lord jesus ke bapaknya allah tu??

bahaya gak kalu dibenarkan kat msia yg semkin lama islamnya makin rapuh dan terancam

sharamli January 8, 2010 at 10:16 PM  

k0 mesti xsenang duduk kn...sbb tu xleh nk betenang...hu3

HEMY January 8, 2010 at 10:36 PM  

???huhu..takde kena mengena..aku tak rasa pape pn ngn isu ni..tp tadi dok diam tadi terpk plak

diorg mungkin melatah sebab dh tau sistem mahkamah dan perundangan mcm mana..kita cume harap sensitiviti agama je la utk tak benarkan

HEMY January 8, 2010 at 10:36 PM  

err..entri nampak aku marah ke??hahahaha~~~~~~. Hishy~~~`

tehais January 9, 2010 at 12:58 AM  

emmm..

bak kata chedet,

Perkara yang sensitif seperti ini tidak boleh diselesaikan dengan hanya merujuk kepada undang-undang.

http://chedet.co.cc/chedetblog/

zella January 9, 2010 at 8:35 AM  

pernah baca bible and mmg dlm bible ade tulis nama Allah....

then psl yg bakar gereja tu...sure ke org islam... takut2 ade plak yg cube menangguk di air keruh... chewah.... =p

~wAniE~ January 9, 2010 at 8:40 AM  

sgt sensetif isu ko nie..x tkt ke kena msk ISA???ishhh ko nie sgt berani..ak pn tkt nk wat isu nie...

syah shah January 9, 2010 at 9:49 AM  

betullah, undang-undang buatan manusia ni sangat rapuh sistemnya... tu pasal ramai je yang masih teraniaya...

Allah s.w.t amat membenci golongan yang melakukan kerosakan di muka bumi. Firman-Nya yang bermaksud: “Kemudian apabila ia pergi (dengan mendapat hajatnya), berusahalah ia di bumi, untuk melakukan bencana padanya, dan membinasakan tanaman dan keturunan (binatang ternak dan manusia); sedangkan Allah tidak suka kepada bencana kerosakan.” (Surah al-Baqarah, ayat 205).

Firman Allah lagi yang bermaksud: “Dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang berbuat kerosakan.” (Surah al-Qasas, ayat 77).

Jangan berotak singkat... Hal-hal macam ni hanya akan menampakkan betapa sempitnya pemikiran bila semua perkara cuma boleh diselesaikan dengan keganasan... Yang seterusnya membuatkan orang-orang kafir memandang kita umat Islam sebagai terrorist lalu dibenci...

Islam itu adalah sangat indah... Jangan cemarkannya...

HEMY January 9, 2010 at 10:58 AM  

zella : haah..takut org ketiga yg nk porak peranda tukang bakar

wanie : aku tak kutuk sapa2 pn wanie...aku cuma terpk nape nk guna nama allah kalau diorg dh ada nama tuhan sendiri. Allah bapa tuhan diorg..tp yg diorg nk wat ni allah nama tuhan diorg gak kan??

then aku cuma nk bgtu undang2 kita pakai ni tak memihak pada agama sllnya...peguam handal senang2 je twist...

tapi takpe la syahshah..kita tenang n tgok situasi. hal murtad pn dh bahaya..kita takut jadi lg merebak bila benda ni jadi

dextrike January 9, 2010 at 11:06 AM  

haaa, geram2.. ntah brapa lama laa boleh settle..
dah laa berkaitan dgn tuhan.. grrr!!

Anonymous,  January 11, 2010 at 2:37 PM  

dulu xnak kecoh pun kan...alih2 skang nih baru nak guna pakai...itu mesti ade Agenda tersembunyi tu...korg tahu2 je la kan..kafir laknatullah nih..selagi xkiamat selagi tu ar diorg akan cuba wat pelbagai cara tuk memurtadkan org Islam...ermm..mintak2 kita semua Dikuatkan iman dan sentiasa mendapat rahmat-Nya..
-kurzz

Mak Su January 11, 2010 at 3:17 PM  

tak thulah, cemburu ker hapa.... tak de motif, tetiba jer

F I T January 11, 2010 at 3:28 PM  

kalu nk overreact gi iraq a..sana dah perang sesama kaum..kalu nk mayat bergelimpangan kat Malaysia ni musnahkan a keamanan yg dh ada ni..lagi tak berperang lagi tu la nk wat kaco..

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP