Skip to main content

Dari jantung berlubang kepada seorang badang


Ingat entri yg baru lepas?? Gambar kanak2 daku yg suci comel?? Hahaha..tergodek n nampak gambar sblum kami amek gambar adik beradik tu..Haaa..ini la adik laki aku yg kat Atma badan macam jacob tu..ekeke. Tak padan betul ngn masa kecik dia..gembeng. Nangis je keje. Nk amek gambar hepi2 pn nangis. Tu aku kat tepi tu tunggu peluang nk seligi kepala ke, sepak bontot dia je tu..ahaha

Kat tepi adalah moto kami suatu masa dahulu sblum dijual kat org dengan rega Rm600. Moto yg aku try naik curi2 masa mak ayah takde dirumah dan meradak pokok pisang sbb handle dia berat..Moto tu jugak la yg bawak kami adik beradik membonceng smpi 4 orang pergi sekolah. Aku tak rasa malu pun. Ok je.

Adik ni jugak la yg dulunya sakit jantung berlubang. Time sukan sekolah aku kala dia masih di umur 5-6 tahun, pasti ada acara utk mereka2 ni. Sllnya tiup belon smpi pecah. Adik aku ni tak boleh nk tiup smpi besar pn. Sll aku la yg tiupkan. Tak tau la masa kecik dulu disbbkn sakit ni dia tak boleh atau mmg dia tak reti. Skang dh boleh dh..ahahaha!!

Masa kecik dulu, nangis smpi biru2 muka....tersekat2 napas..mmg cuak le time jaga dia ni dulu. Takleh kasi nangis..bhya..kang nangis2, biru kejong..mampus. Aku jugak yg susah..ahaha. Masa aku di darjah 5, dia darjah satu..aku ditugaskan jumpa dia setiap kali loceng rehat berbunyi. Bagi dia ubat. Ada skali tu terlambat kuar plak..cikgu terlebih ngajar..nk mintak kuar takut. Smpi adik aku ni dtgn ngan akak dia seraya adik aku lagi sorg darjah 3 nangis2...tak sakit pn sebenarnya aku rasa...tp nangis lebey budak ni. Hehehe..terharu, sedey n kelakar lak bila dikenang.

Dia mula tunjuk rasa memberontak dari status 'sakit' bila masuk sekolah menengah. Dia kata dia nak lari. Kami tanya doktor, doktor kata lubang kat jantung tu dh tertutup. Should be Ok. So dia pn lari la dengan seronoknya. Maksud lari di sini ialah lari secara serius la..merentas desa. Masa kecik ada gak lari. Ingat lagi kalau main kejar2, dia bukan tgok org yg dia kejar. Dia tgok diri sendiri..admire diri dia berlari..cam gampang pn ada masa tu aku tgok. skang ni bila ingat blik mmg klakar. Poyo la senang citer.

Dia start merentas desa..tau2 menang. Dem!! Power plak. Then sejak tu dia rasa lebih sihat. Dia tolong aku n abah kat kebun. Masa tu jugak aku cabar2 dia suh jadi kuat cam aku. Then dia serius daa..bila aku gi matrik, dia sorang tolong..dia dok makan..tolong abah n workout. Tu yg cam jacob tu. Kira dia sasa dh sebelum masuk Atma lagi. Kat atma jadi lagi sasa tu.

Tersenyum sendirian bila tgok dia membesar. Adik yg aku kena jaga, jgn bagi nangis, yg aku sepak kepala dia kalau buat hal masa aku di zaman ganas kuku besi dulu..skang dh besar. Dh jaga diri sendiri. Skang ni dia baru lapor unit habis blajar kat ATMA tu. Kalau korg penah dengar kes2 buli yg smpi cacat..kena simbah air panas..ni time2 ni la. Pegawai2 atasan lak mmg sll pau diorg2 ni. Mmg cam anjing la diorg time2 ni. Kena sabar. Dh la skang makin corrupt. Ada yg ditugaskan utk bawa masuk n kuar pompuan utk pegawai diorg ni. Aku doakan dia sentiasa dilindungi =].




Ni dia skang..gagah kan??

Comments

Masy said…
perkasa laksana badang memakan muntah gayanya. kacak pulak tu. hahaahaahahhahh
k.e.r.i. said…
kak masy nak masuk line kah?
hahahahaha
Syah Shah said…
aisey, gagahnya... agak-agak kalau angkat aku buleh dak?? Muahahahahah :P :P

eh, takyah takyah... kang marah incik Firdaus... Kui kui kui kui :P :P
Unknown said…
wah...kuat kemain lagi...hahhah
Wanie Boahari said…
kuat nyer die tu...ishh angkat ak pn tah2 blh kan
HEMY said…
Masy : tgok abang la tang kacak tu..ahahaha

Keri : =p

syahshah : firdaus leh angkat tak??

~0~ : huhu..mmg kuat..
Mak Su said…
wow! tak sangka kan, miracle does happen, gagah and encem lagi ... :)

p/s: hah? apa crita? pompuan? ish ish ish, astaghfirullah....
HEMY said…
wanie : meh2 wanie aku angkat ko..timang pn boleh..ahahaha

mak su : yep 2nd chance given by HIM
Fiona said…
wahahaha.
confirm dia bole angkat aku...
Jard The Great said…
tak gagah.. neh cuma sbb diorg ringan2 je.. pasai tu leh angkat.. ehehe
anwar said…
amin.. semoga kita semua sentiasa dlm perlindungan ALLAH SWT
CAHAYA said…
muntah sape la di makan?
HEMY said…
pinkyblue : aku leh agkt ko apa

jard : dia ibarat ko la jard..nmpk je tak berapa besar..tp berat makanan tu..ahahaha

anwar : amiiinnn

cahaya : muntah mak..keke

Popular posts from this blog

VADS Berhad - Streamyx call center Reunionn

God!! My colleague has just received an email warning all of the respective employee to not storing any files, pictures or mp3 which are clearly not related to our work in the computer. Eventhough I didn't get the email, for precaution, I just upload all these images and write an entry bout it..ehehe..And these pics already got rid of the C drive..kiki Hmm..Actually this very reunion was held on 19th of June. Since there were a lot more special ocasion this month..ex:my anniv..ehehe..so this event report has been on hold till this very day..nga nga!! The reunion are for the guys that used and still working at streamyx call center and most of them are/were the splitters..It was held at 24hrs MCD near IKEA. Left pic : Me..just about the kicked off from my friend's house..the style of the day..haha.. right pic : Asmah. The one decided to invite all of us out of sudden due to rindu banget sama kami smpi nanis2..comey la semah..hehe=p Me taking the pic. From left clockwise ; Semah,

Ikat bini kamu, anak perempuan kamu pada tiang yang paling kukuh!!!

Received a parcel when I was at my parents' house. A small book of the detail translation of surah Al-Kahfi. Thanks to PPZ (Pusat Pungutan Zakat) for the yearly gift. And a beneficial one of course. My math teacher once told us before she started our math class about how the first ten verse could save you from Dajal's lure and seduction. Akan tiba waktu Dajal bermaharajalela di penghujung dunia menawarkan segala macam kemewahan dan kehendak yang sukar untuk ditolak. Dan bilamana kita tunduk pada hebatnya Dajal memenuhi permintaan kita, maka neraka lah jawabnya. Maka ikatlah anak-anak perempuan kamu, isteri dan ibu kamu di tiang yang paling utuh dan kuat dalam rumah kamu dengan kemas kerana apabila Dajal menghentakkan kakinya ke bumi, seluruh kaum wanita akan berlari-lari mendapatkan Dajal meninggalkan segala-galanya. Akan dicampak anak yang sedang didokong, suami mereka untuk Dajal. Meraung2 lah mereka diikat pada tiang. Tapi jangan pula kamu kasihankan mereka dan membuka ika

Zikir Imam Shafie sesat? Zikir tolak syurga?

Assalamualaikum.. On the way balik dari Sabak Bernam ke Bangi hati terasa melompat2 nak tulis pasal entri ni. First and foremost, aku nk tekankan di sini kenapa aku berani nak ulas pasal benda ni? Pasal hukum, zikir dan kesesatan ni padahal aku mungkin xlayak, bukan ustaz dan sebagainya. Sebabnya cuma satu, zikir ini dilabel sesat oleh sekumpulan ustaz ni tanpa ada dalil, nas alquran atau kesepakatan ulamak. Dan kesesatan yang dilabel oleh mereka hanya disebabkan pentafsiran perkataan yang digunakan dalam zikir ni. Jadi kalau setakat pasal literasi perkataan, aku pun layak. Apa pun baca dulu lah ye. Zikir Imam Shafie yang dilabel sesat baru2 ni ialah zikir yg femes korang dengar dr kecik " Ilahi lastu lilfirdausi ahla.. wala aqwa alan naril jahim.. Allah Fahab li taubatau waghfir zunubi... Fainna tagho firuzzambil azimmmm " -maafla tak jumpa arab version nye- Bawah ni terjemahannya; Oh Tuhanku aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menga