monolog ramdhan

>> Tuesday, August 25, 2009



Sedang menonton drama penyiasatan CSI bersama rakan2 rumah aku slpas usai berterawih di surau depan rumah sana. Terlambat mandi, aku sampai tika sudah masuk rakaat kedua. Mencari ruang di bawah khemah kain yg disediakan di luar utk menampung jemaah2 yang ramai tahun ini. Di hadapan aku, 2 orang budak sekitar umur sekolah rendah bersmbhyg sama. Cumanya, mereka tidaklah betul2 bersembhyg. Mereka siap bersembang dn yang sambil masing2 menahan gelak.

Baris hadapannya lagi pn sama juga. Dua orang budak yg siap bergusti di bhgian tepi saf. Habis smbhyg isyak, bapa budak2 ni jalan beriringan dengan budak2 tadi keluar dari surau utk pulang ke rumah. Bagus ayah mereka. Punya rasa toleransi terhadap makmum2 lain. Daripada anak2 mereka mengganggu jemaah lain, lebih baik dibawa pulang sahaja mereka.

Memang ramai surau tahun ini. Dengarnya penduduk dari 3 fasa bersembhyg di sini. Mereka juga mengusahakan kutipan utk membesarkan lagi surau ini. Mmg cukup ramai...penuh seisi masjid. Bhgian koridor nya kiri kanan juga penuh. Bhgn bawah khemah juga penuh. Hebat. Alhamdulillah masih ramai lagi yg mengambil kesempatan utk beribadah dlm bulan penuh barakah ini.

Tp kala smbhyg fikiran aku menerawang sebentar walau telah ku cuba utk kekal khusyuk..aku tewas. Fikiran ku berkerja dan mula bertanya2. Terawih hanya sembhyg sunat, tetapi begitu ramai yg berkunjug ke surau mengimarahkannya. Tp sembhyg fardhu yg lain..begitu lengang. 2 saf sudah dikira begitu hebat. Bukan kah yg wajib itu yg lebih dituntut. Aku rasa hina kerna aku juga salah sseorg dari mereka yg tidak ke surau utk berjemaah fardhu.

Hmmm..apa pun, sekurg2nya biarlah ramadhan ini saja yg penuh drpd tidak ada lgsung masa bilamana surau akan penuh. Tp kita kena cuba ye saudara2 ku. Aku sll pulang slps maghrib smpi di rumah. Kemudian keluar sebelum isyak bermain tenis dan sebagainya. Jadi mmg tidak dapat ke surau. Hmmm..alasan bukan. Sume punya alasan dan sebab sendiri.

Tapi mari kita cuba usahakan. Imarahkan walau sesudah ramadhan meninggalkan kita. Hasnul...cuba ye..Tidak tahu bila kamu akan mati bukan..subuh mu begitu lewat skrg dan sllnya terus tidak tertunai...

aduuuhhh..maluuu..

12 comments:

joegrimjow August 25, 2009 at 11:56 PM  

diri sendiri je yg boleh ubah

sharamli August 26, 2009 at 12:40 AM  

pas sah0 jgn la tid0 blik..kal0 tid0 mmg sub0h gajah la jwbnya...

momentinlife August 26, 2009 at 5:38 AM  

hurmm kesedaran itu ada...
tapi belum smpi ke tahap insaf...

itulah manusia.. hurmmm

Zaidon August 26, 2009 at 5:53 AM  

betul apa yngg Hemy cakap.. time solat fardhu lengang pulak.. bagus entry ni, satu nasihat juga untk diri saya..

ad3ck August 26, 2009 at 7:29 AM  

memang susah nak khusyuk, macam2 bermain dalam kepala. apa yang penting kita terus berusaha untuk dapatkan kesempurnaan solat.

Masy August 26, 2009 at 8:55 AM  

Memang ramai surau tahun ini. <-- maksud ko, thn lps surau sikit? hehe

bole sbnrnye... tp yelah manusia kan byk alasan. apsal ko asek tlajak subuh ni? nk kene blasah? hehe

~wAniE~ August 26, 2009 at 9:03 AM  

dh name nyer manusia..
ape yg wajib mmng susah nk d laksanakan..
lbh mengutamakna keenakkan duniawi dr keenakkan akhirat..
kdg2 terleka n kdg2 saja wat2 leka..

syah shah August 26, 2009 at 10:22 AM  

sebab tulah digalakkan lewatkan sahur... sekurang-kurangnya lebih kurang masa membaca 50 ayat Quran sebelum masuk waktu... Lepas sahur boleh terus solat...

Sekurang-kurangnya masih ada juga waktu masjid itu berisi penuh... Alhamdulillah...

HEMY August 26, 2009 at 11:44 AM  

JOe : betul

sharamli : kalau bangun sahur mmg subuh aku ok pnya

Moment : tula..tk smpi tahap insaf

Zaidon : utk semua termasuk diri aku gak

Ad3ck : amiinnn..moga2 kita semua terus bersembhyg

Masy : ayat tu kalau ko ckp harian ok je..ahahaha

meh la spank aku sbb tak subuh..

Wanie : kita sllnya wat2 tak perasan n tak sempat

SyahShah : hmm..time terbangun sahur takde mslh...

itulah..bak aku kata..syukurlah masih ada masa2 surau2 ni penuh

anwar aka khair,  August 26, 2009 at 12:02 PM  

http://www.quranexplorer.com/Quran/?Sura=98&FromVerse=1&ToVerse=8&Reciter=Mishari-Rashid&Translation=Eng-Dr.%20Mohsin&Zoom=5.2

sharing with other blogger.. laman web utk quran interactive :)

HEMY August 26, 2009 at 1:02 PM  

mekasih share nuar..=]

Jard The Great August 26, 2009 at 1:50 PM  

ku sokong pendapat joe.. it all comes back to tht person.. nk tak nak je..

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP