Kisah silam berarang

>> Wednesday, May 13, 2009

Allahu Allahu Allahu.......Allahu Allahu Allahu... Ringtone aku bergemersik sayup2 kedengaran dr lena aku selepas subuh. Teraba2 aku mencari handphone yg dh dekat 3 tahun berjasa tu. Aku jawab dengan nada suara yg segar. Kot2 opis call..ahahaha!! Rupanya abang GDEX call kata nk anta bungkusan kat umah dlm pukul 11. Yeah..dh sampai la babe..AKu tak tau apa ko bagi aku..tp terima kasih in advance la ek. Ekekekeke..Semangat berblog smakin membara.


Apa kena mengena ngan gambar di atas? Ni citer lain. Smlm atas motor merempit lepas ujan reda, aku teringat zaman bakar tempurung buat arang tempurung. So meh aku citer kat kome memori tu.

Dulu kebun n halaman umah byk pokok kelapa. Jadi satu2 masa, abah akan mengait kelapa2 ni..sll nya yg dh agak tua. Abah kait je..braaaapppppppp!!! setandan jatuh. Buah berselerak. Kerja aku menghimpun kelapa2 ni guna parang. Di akhir2 nnt akan ada satu timbunan kelapa dlm 3-4 ratus bijik. Penat gak. Tp lepas tu main kat longgokan ni ngan jiran2 n adik2..mmg best.

Then abah kopek kelapa2 tadi..sorong bawah rumah. Mak pulak tolong kapak kelapa2 tadi utk tgglkan dr tempurung. Aku dulu pn mengapak gak..terrer gak la. Tempurung2 tadi susun longgok satu tmpat. Lepas tu sisik lak kelapa2 tadi..smpi ke malam kadang. Abih sisik rendam dlm besen. Esoknya gi jual. Ini lah kerja2 famili antara yg aku dh buat dr kecik utk sesuap nasik. Perit cari rezeki..tapi aku seronok dgn pengalaman ni.

Tempurung2 tadi dh kering..mak akan stat bakar dlm tong minyak yg besar. Haa..bila mak aku cakap bakar tempurung..aku plg laju dptkan tong tadi. AKu berdiri atas dia, then golek mcm gambar tadi ke tmpt bakar. Dulu tak kisah kot bakar berasap2 ni..Skang cam dh tknampak org buat.

Mula2 bakar getah tayar..letak dlm..then msukkan skit tempurung. BIla api dh nyala..baru kita masukkan lg smpi penuh tong tu. Jadi dia akan berasapppp...Yg tak best kena jaga spnjg hari..kadang tgh tido..adik or mak akan teriak.."bang, dh kuar api!!!". Ye..bila api tu dh marak, msukkan lagi tempurung padat2...berasap balikk...kuar api balikk..masukkan lg padat2...haaa..smpi la kita leh nampak arang tu dh penuh.

Oh ye, sblum bakar...3-4 keping guni dh siap2 direndam dlm kolam...Bila dh smpi masa arang pn dh penuh...kitorg tarik guni dr dlm kolam tu...tutup tong tadi tu.....haaaa..air dr guni tu yg akan buat api or bara dlm tong tadi tu mati...kitorg akn siram air lak dlam tu lagi.

Esok nya baru kasi kuar arang2 tu berlapik zink...kering betul...kitorg msukkan guni baja plastik. Aku letak blkg basikal aku...ikat ngan getah..then aku kayuh smpai kedai cina AH seng jual..dpt la kami makan ayam malam tu...

Warna warni kehidupan ku

0 comments:

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP