Skip to main content

20 sen dr emak

Aku baca entri 20 sen Kapten Luffy..aku teringat kisah kecik2 aku...kan aku dh kata kapten, kita nye sejarah byk sama..ehehe. AKu sgt minat memancing dulu. Aku pn tk ingat time bila aku stat memancing nih..yg aku tau..aku pernah digelar raja parit oleh jiran aku yg sll tgok aku kat tepi parit memancing. Hehehehe..Tp aku guna pancing buluh je. Mana le ada duit nk beli yg mesin2 ni.

Rumpun2 buluh yg menarik hati..yg runcing2 mmg menjadi buruan aku la masa tu..tetak je buluh2 tu..tak kisah pnya. Kat kmpung aku dulu..snang gak cari buluh meliar kat mana2..kalau yg dlm kebun org pn tuannya tak kisah. Aku pancing sorg2 je dulu. Bawak balik ikan utk dijadikan lauk. Kalau kena rezeki, sehari tu mau 20 ekor keli, haruan dan puyu aku dpt..haaa..

Nk carik umpan plak? Kalau aku nk mancing ikan2 kecik mcm puyu..aku amik je labah2 bawah rumah aku. Mmg laku pnya..kdg tu baru je cecah air...zasssss kena sambar dh. Mmg menu istimewa utk ikang2 tu. Mungkin cecair web spider ni yg bagi aroma masyuuukk je. So, berbekalkn labah2 kecik tu..aku dpt ikan besarrrr. Aku pn tak pasti wujud lg tak labah2 ni.

Kalau set mancing haruan..haaa..guna la katak atau cicak. AKu dulu umah tinggi...tp ada btg tiang melintang atas umah tmpt sgkut lampu ke apa..aku dulu pnjat je dinding naik atas. tggi dr lantai mau 4 meter gak. Tp mak ayah aku tak pernah jerit suh turun takut jatuh..dia biar je. Tp tak pernah lg la jatuh. Aku kena belek ruang zink dan kayu sbb cicak sll lepak situ. Tu yg aku pnjat tu. Lg satu atas lampu putih neon tu..haaa. Dh tgkap masukkan botol.

Kitorg mmg kamcengggg...

Lepas tgok aku, adik laki (gmbar atas sekali) aku ikut jejak aku memancing gak. Besa la.aku kan idola..ada skali tu aku dh letak dlm botol 4 ekor cicak. Skali balik2 dr sekolah nk mancing..dh takde sekor.

"AMMM!!! KO AMIK CICAK AKU YE???". Aku melenting dengan amarah nyaaa. Memang adik laki aku tu je la yg amek. Sapa lagi. Aku sgt baran masa kecik. MMg aku piapp je adik2 aku. tp skang aku baik..aku usap2 je korg kalau korg wat aku bengang..tk caya try la.ahahaha. eh, smbung balik. Masa tu adik aku dh senyap je tunduk. takut beb dia..

"AKU NAK KO BAYAR BALIKKK!!!SKANGGGGG!!!". Tetiba mak aku letk 20 sen kat atas meja. "Nah, mak bayar kan utk cicak sekor tu". Aku tgok lagi adik aku. "AHHH!!!NI DUIT MAK, BUKAN DUIT DIA...SY TAKNAK DUIT MAK!!" Perghh..ganaskan aku masa kecik. Tp sllnya adik aku terlepas cmtu je. Huhu..aku ganas tp baik hati. Kelakar gak bila diingat2 zama baran aku dulu. Tp stat aku sekolah menengah aku jd cool je. Tp effect dia, adik2 dh tak takutkan aku. Kadang diorg selamba kurang ajar ngan mak ayah aku. Tp siap la..DISHH aku bagi gak.

Tp mmg best memori tu. Hari tu aku balik kmpung semata2 nk jupe adik laki aku ni. Dia kat ATMA, tentera jadi susah nk balik. Hari tu balik, aku berat hati..tp balik gak kmpung nk jumpe dia. Lepas ni dia lapor unit. Jadi anjing je pada senior2 dia..Harapnya dia tak didera dan ditorture la. Korg sume tolong amin.

Huh..tu la kisah 20 sen aku. Aku tau mesti ramai yg nk kata adik aku tough kan..caishhh. AKu apa kurangnya..nah tgok ;


Tknak letak besar2 segan..see..aku tak kurus cekedeng ye...hehehe..sensitip tauu..ahahaha. Tp tak setough adik aku la..ehehehe

Comments

Popular posts from this blog

VADS Berhad - Streamyx call center Reunionn

God!! My colleague has just received an email warning all of the respective employee to not storing any files, pictures or mp3 which are clearly not related to our work in the computer. Eventhough I didn't get the email, for precaution, I just upload all these images and write an entry bout it..ehehe..And these pics already got rid of the C drive..kiki Hmm..Actually this very reunion was held on 19th of June. Since there were a lot more special ocasion this month..ex:my anniv..ehehe..so this event report has been on hold till this very day..nga nga!! The reunion are for the guys that used and still working at streamyx call center and most of them are/were the splitters..It was held at 24hrs MCD near IKEA. Left pic : Me..just about the kicked off from my friend's house..the style of the day..haha.. right pic : Asmah. The one decided to invite all of us out of sudden due to rindu banget sama kami smpi nanis2..comey la semah..hehe=p Me taking the pic. From left clockwise ; Semah,

Ikat bini kamu, anak perempuan kamu pada tiang yang paling kukuh!!!

Received a parcel when I was at my parents' house. A small book of the detail translation of surah Al-Kahfi. Thanks to PPZ (Pusat Pungutan Zakat) for the yearly gift. And a beneficial one of course. My math teacher once told us before she started our math class about how the first ten verse could save you from Dajal's lure and seduction. Akan tiba waktu Dajal bermaharajalela di penghujung dunia menawarkan segala macam kemewahan dan kehendak yang sukar untuk ditolak. Dan bilamana kita tunduk pada hebatnya Dajal memenuhi permintaan kita, maka neraka lah jawabnya. Maka ikatlah anak-anak perempuan kamu, isteri dan ibu kamu di tiang yang paling utuh dan kuat dalam rumah kamu dengan kemas kerana apabila Dajal menghentakkan kakinya ke bumi, seluruh kaum wanita akan berlari-lari mendapatkan Dajal meninggalkan segala-galanya. Akan dicampak anak yang sedang didokong, suami mereka untuk Dajal. Meraung2 lah mereka diikat pada tiang. Tapi jangan pula kamu kasihankan mereka dan membuka ika

Zikir Imam Shafie sesat? Zikir tolak syurga?

Assalamualaikum.. On the way balik dari Sabak Bernam ke Bangi hati terasa melompat2 nak tulis pasal entri ni. First and foremost, aku nk tekankan di sini kenapa aku berani nak ulas pasal benda ni? Pasal hukum, zikir dan kesesatan ni padahal aku mungkin xlayak, bukan ustaz dan sebagainya. Sebabnya cuma satu, zikir ini dilabel sesat oleh sekumpulan ustaz ni tanpa ada dalil, nas alquran atau kesepakatan ulamak. Dan kesesatan yang dilabel oleh mereka hanya disebabkan pentafsiran perkataan yang digunakan dalam zikir ni. Jadi kalau setakat pasal literasi perkataan, aku pun layak. Apa pun baca dulu lah ye. Zikir Imam Shafie yang dilabel sesat baru2 ni ialah zikir yg femes korang dengar dr kecik " Ilahi lastu lilfirdausi ahla.. wala aqwa alan naril jahim.. Allah Fahab li taubatau waghfir zunubi... Fainna tagho firuzzambil azimmmm " -maafla tak jumpa arab version nye- Bawah ni terjemahannya; Oh Tuhanku aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menga