Memori daun nipah ep 1

>> Friday, February 20, 2009

Sebuah rumah yg mudah sekali terlepas pndg dr jalan raya. Di belakang balai raya tempatnya. Hidup sebuah keluarga yg hidup secukupnya namun bahagia seadanya. Rumah nya tinggi, beratap zink dan nipah. Rindu aku pada rumah itu. Kala aku kecil nakal memankat pokok cermai lalu jatuh ke tanah bila dahan yg dipijak patah. Ibu mendaptkn aku, bertanya kenapa aku panjat..lalu aku jawab, 'mak demam..kan mak suke makan cermai bila demam'.

Kolam di sekitar rumah aku ada 5 semuanya. Yg satu betul2 di blkg rumah saban kali jadi tmpt permainan kami adik beradik. Pernah juga aku hampir lemas disitu sblum mak menghulurkan galah dan aku berpegang padanya. Di dlmnya aku bljar berenang dgn memeluk erat 2 biji kelapa. Di dlmya jin amarah bila aku dikatakn memijak kepala anaknya.

Pokok kuinin dan pokok pelam di depan rumah bagai rezeki bonus bila ia berbuah. Kami kutip, petik, potong dan hiris2 utk dimakan dan dibuat jeruk. Saat itu begitu aku rindu..dengan adik2 dan mak abah.

Jamban di belkang umah..nun di bawah rumpunan buluh. Sangat menakutkan andai mahu melepas hajat berseorangan. Akan ada adik atau kakak menemani. Dr umah segulung surat khabar dibakar sbg obor. Yg melepas hajat lepaslah..yg diluar mengumpulkn daun2 koko kering utk dibuat unggun api.

Nyamuk2 menggigit2 di segenap ruang tubuh bila kami ke kebun meleraikan biji2 koko dr kepompongnya. Putih gebu..manis masam..sebelum di masukkan ke dalm timba, pasti ke dalam mulut dahulu perginya...manissss...sedappp.. 'Kalau korg dok isap isinya..mmg ringan la koko ni nk jual', mak mencelah.


'Mak, jual ni belikan raket ye'
'kalau mak belikan ko, adik2 pn nak jugak'

Smpi skrg aku tak pernah ada raket sendiri..=].

Edited : aku smpt lukis gambar umah aku..tangga batu depan nu..bekas peninggalan atok tiri yg angkut umah depan aku start dr anjung..tu yg umah aku tu tak beranjung tu..Kat tangga batu tu mak sll nmpk ada orang berjubah putih lepak mlm2..Tp petang2, buat letak kasut lepas dh basuh n kapur...

0 comments:

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP