300th - Jemaah

>> Friday, October 10, 2008

ITS MY 300TH ENtry!!!!

Aku masih rasa tak best sbb akirasuri kata dia nmpk background aku putih je..Tp takpe lagi sbb font hitam. Sebenarnya background aku ptut warna hitam gelap..n font patut putih..tp kalau kat komputer korg bground putih..takkan nk tukar font putih..tp kalau tak tukar..kalau komputer korg kuar background hijau gelap..font itam camne nk baca...arrrrr..tp aku baru kemaskini tadi..harapnya kali ni dh ok blog aku..

Hmm..tadi aku gi smyg jumaat khutbah pasal jemaah. Oleh kerana aku tarasa bab ni..aku pn tulih la sikit supaya org lain yg cam aku pn terasa dan mengambil iktibar. Yee..sy ngaku sy tak selalu ke surau berjemaah..Rasulullah SAW sendiri pernah bersabda yg kalau lah dia boleh wajibkan lelaki ke surau atau masjid sembhyg jemaah..sudah pasti dia buat dan baginda sangat marah pada lelaki yg tak ke surau atau masjid utk jemaah smpi baginda rasa nk bakar rumah yg tak berbuat demikian.

Huu..terasa jahatnya aku ini. Kat opis alhamdulillah..boleh pergi surau dengan geng2 dan berjemaah sama2. Jadi, paling kurang zuhur dan asar tu alhamdulillah la..tp tang manghrib ngan isyak ni...aduuu..kena plak subuh..asik dok kena selimut kulit babi je aku ni.

Maghrib - main takraw..balik mesti tggu azan..nk mandi lagi..mmg takkan sempat punya. Nak balik sebelum tu syaitan kata jangan..dan aku ikutkan saje..Isyak plak, time abih berita sukan TV2, ramai2 gi makan..dengar azan kat kedai makan je..huuu..teruknya la aku ni.

Kadang2 tu ada la jemaah ngan rakan rumah..jadi la kan..tp bagi org2 yg mcm aku ni..teruskan la mencuba..jgn la smpi takde rasa nk mencuba langsung. Jemaah ni Allah bagi 47 darjat, sedangkan buat sorg, 1 je. 1 tu kalau diterima takpe..kalau tak diterima?? Kalau jemaah, secara kira2 jahiliyyahnya...dapat sangkut satu pn jadi la..kita byk buat silap dlm smbhyg..tp dengan berjemaah, kita ada 47 kali ganda peluang utk diterima amalan tu.

Aku juga belajar dulu, imam akan tanggung kepincangan makmum bila smbhyg..tu diaa..dh la 47 darjat, pastu kalau tak elok imam tampung lagi..tp aku dan kita2 yg lain ni jahil gak..sedey2. Upin dan Ipin pn lagi rajin..huhu..

Dulu aku pernah bgtu cikgu, yg aku tak ke surau sbb sementara tunggu imam baca fatihah nk sujud tu..fikiran menerawang..tak khusyuk. TP smbhyg sendiri plak mcm khusyuk. Tp cikgu aku balas

"macam mana kamu tau kamu khusyuk??kamu tau ke diterima?? Kamu tak rasa tu bsisikan syaitan suruh smbhyg sendirian, kata kamu lg khusyuk berbuat mcm tu. Kan Rasulullah sgt tegaskan utk jemaah"

Smpi skang aku pegang kata2 cikgu merangkap ustazah aku...Yaa..sy akan cuba usaha..yg lain, kita try test cuba jaya la ek..Allah suka dh bila kita niat nk cuba..tggl kasi dia lg gembira bila kita laksanakannya..Aku jugak pernah kata imam kat surau aku cam baca tak betul mcm tak layak jadi imam. CIkgu aku kata,
"kamu jadi la imam kalau kamu rasa kamu lagi layak. Atau kamu tegur la..kalau iman kamu terlalu lemah nk buat dua2 ni, takpe..teruskan saja..niat kamu nk berjemaah..Itu antara dia dan Allah. Mungkin Allah je tau yg dia dah cuba sedaya upaya utk jadi imam yg baik dan terasa berat dengan tjawab imam tu, tp takde sapa nk volunteer pulak. Lain lah kalau mmg dh sah2 org nk ganti dia, dia pn tau dia tak betul..tp dia nk gak jadi imam...kena fikir sume tu..tnya yg berilmu"
Haaa..rakan2..renung2kan la dan selamat mencuba!!!

0 comments:

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP