Kampung dan kisahnya 1

>> Monday, June 16, 2008

Sgt seronok bila pulang ke kampung..bukan lah seronok sebab enjoy melakukan sesuatu yg tak biasa dibuat di hutan konkrit ni. Tp selesa banget rasanya..walaupun hanya tidur smpi pukul 12 tghri, perasaan istirahat itu sedikit pun tidak serupa dengan tidur yg sama panjang di rumah bujang...ehehehe..

Niat nak memancing setelah hampir 8 tahun kali terakhir aku memegang joran buluh buatan sendiri dengan tali tangsi yg dibeli 40 sen di kedai kadir berumpankan cicak yg ditangkap sendiri dr atas lampu neon atau celahan zink sentiasa terbantut dek masa yg terlalu pendek di kampung. Rindu aku pada corak laluan umpan yg menarik perhatian sang ikan haruan, rindu aku pada debar rasa kala umpan diragut rakus oleh sang ruan dan rindu rasa kala sang ruan terbang di udara kala aku sentap tali joran dr dalam air...

cukup cukup rindu2an semua ni..

Bila di kampung..duduk di meja makan dengan mak sambil gossip2 seronok juga. Sdg aku makan aku teringat rakan kala kecil aku yg begitu rapat. ANak jiran yg ibunya pernah jadi bunga hati abah aku tapi dihalang oleh nenek kawan aku itu.

"Mak, cik siti sekarang kat umah tu lagi ke?" (cik siti adalah panggilan yg aku gunakan pada mak rakan aku ni - apiszain.)
"sian dia bang...sorang2 je dok kat umah tu lagi"
"apis kat mana mak eh? sy call tak dapt plak. Skang senang sgt tukar nombor. Sy mimpi dia dtg umah pagi2..sengeh2..sgt real mimpi tu mak..camne la dia skang"
"katanya dia merajuk lari dr umah sebab cik siti tak bagi kawin"
"Oooo..ari tu kata nk jd posmen kat KL. Pastu fariz kata jumpa kat bukit bintang jd jaga. Jgn la jadi pape kat dia..terlibat ngan mende2 yg tak patut plak"

Serius..ikhlas dr hati,aku mmg sgt sayang pada kawan2 aku. Apiszain merupakan rakan aku sejak kecil. Kami main bersama, bergaduh sekali sekala. Dia dan adik perempuannya Alin sering ke rumah kami belajar mengaji. Aku akan mengajar sendiri apiszain sblum kami ke surau bersama2..sgt rindu saat2 tu. Aku dengar Alin dh berkahwin lama dahulu. Suaminya kononnya pensyarah tp setelah diselidik dengan pakcik2nya..nak kata janitor pun bukan, jaga pn bukan.Aku cuma mampu harap si Alin tu sentiasa bahagia walaupun suaminya bukan seorg pensyarah...

---------------------------

Malam tadi aku bangun pukul 3.30 pg bila aku terjaga dari tidur lepas je abih mimpi aku pegang kamera baru amik gambar client...tapi dlm gambar tu abah aku mcm marah main2 tp agak serius kat aku pasal beli kamera baru tu...huhuhu!!! siap nk pecahkan kamera aku.. Aku siap semuka ngan abah depan2...n dek kerana tak tahan marah aku tolak dan pin abah kat tiang rumah...ishy...jgn la smpi jadi camtu..

Tak sia2 aku bangun...aku tgok Czech lawan Turki..aku taknak Czech mara ke quarter final..aku tak sokong mana2 sebab pasukan pilihan aku portugal. TP mlm tadi aku harap turki menang. Dh tertinggal 2-0 dh Turki. Czech time tu main macam Malaysia bila dh mendahului perlawanan. Bertahan ramai2...lepas tu dapat bola..clear kan..

Akhirnya Turki gol kan gol pertama...masa tu dh minat ke 87..lepas tu kedua...baru la Czech nak gelabah menyerang. Sblum tu leh kata penguasaan bola 80% kat Turki...akhir sekali Nihat golkan jaringan ketiga...haaa..puas hati aku...bak kata pengomen, "walau sehebat mana pun penjaga gol (Petr Czech) dia adalah manusia)..yaa..syabas turki yg tak mengalah dan menonjolkan semangat juang yg hebat dan tak putus2. Tp penjaga gol bebal pegi tampar muka pemain Czech dh hampir2 tamat permainan..kan dh dapt kad merah..tak main la ko smpi ke final..tu kalau dapat final...

Tak sia2 aku layan Euro utk kali kedua..eehehhe

0 comments:

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP