Reminiscence

>> Wednesday, September 26, 2007

My mind seems to be taken by the holy reminiscence of my past since last night. When I tried to look back in my archive, there's already a post bout some of it..Therefore, I just copy paste it back here for today's entry...aci yeeee=]

------------------------------------------------------------------------------------------------

Dua tiga menjak ni aku dok terkenang kisah2 lampau laa..sampai kan selalu mimpi kawan2 time kecik, kawan2 kolej dan juga yg skang...malam tadi aku termimpi pulak rumah lama aku yg kini tinggal tapak n tangga batu merah yg menjadi tempat terkuburnya memori2 zaman kecik dengan segala pahit maung..suka duka dan misteri mistik yg mencorakkan idup zaman kecik aku smpi umur 15 tahun. Kat rumah tu juga la anda boleh dengar ayat-ayat ;

"Mak..mak..adik jatuh mak!!!"
"Haaaa...camana adik boleh jatuh?!!!!"
"Adik tembus dindingggg...!!!" (punya la uzur dinding umah lama ku)

"opocot...makkkkk..sapa yg garu bontot kita"
"sapanya pulak..takkan la kucing"
"mak...nape bau kemenyan...??"
"sshhh..jgn tegur...diam je"

"Ko jgn balik selagi tak jumpa penutup bekas air ni!!!"
"mana kita tau mak..td kat umah ustaz bajuri ada lagi...huuu.."
"Sudah...mak nak korang cari jugak!!!skarang..pang!!(pelempang)"

"abang..halau ayam tu..dia tenggek atas dinding.."
"baik...wei ayam..blah la kau..hiyahhh (menyepak dinding yg ditenggek)"
Prrraaaakkkkk!!!
"Alamak...dinding tercabut...cepat amik paku nurul..cepat la bodoh.."
"kau la bodoh sapa suruh sepak dinding tu.."
"abang..abah balik bang..mati la kau"

Mmg rindu sangat masa2 ni..aku mmg nakal nak mampus masa kecik..aku la raja budak kat kampung aku dulu..apa2 sume ikut aku. Anak2 jiran..sume polow aku tiap ptg main. Kuarga aku kira anak2 dia plg pandai la dalam kampung tu..time kecik2 la..dah besar byk saingan lak..wahahaha!!Kawan2 aku mak bapak diorg anta umah aku utk blaja ngaji..aku pun jadi cikgu gak..terrer la katakan..ahahaha!!tp dulu2 tak kisah..aku ajar kawan aku pun..takde la dia nak malu apa...skang..jgn harap la..

Time petang je main kat balai raya...umah aku blakang balai raya...Umah lama aku tu mmg kayu sume..umah design kampung..tinggi tiang dia..bawah umah (kolong) dewasa pun kena jingkit baru smpi lambai n sentuh lantai dia..lantai dia lak byk lubang..leh sapu sampah buang lalu lubang tu..so sampah kecik2 akan jatuh ke bawah umah..yg debu2..dulu kami selalu bentang tikar tido bawah umah..best..nk tido kat laman (laman tanam rumput carpet)..mak tak kasi..dia kata nnt helang lintas..mati..ahahaha!!

Dinding la mmg dah uzur sangat2..tu yg adik boleh jatuh bawah sebab tembus dinding..aku ye ye je la tido depan pintu biar adik tak jatuh..last2 tembus!!wahahaha!!Umah lama kami tak penah berkunci..sapa la nak curik..nk masuk pun takut. Jamban kat blakang umah..kena berjalan sikit..dah la blakang umah..bawah rumpunan buluh lak tu..mmg horror..nk pegi berak kena bawak kawan..adik2 ke..siap buat unggun nak kasi ilang takut.

Umah lama dulu ada 4 kolam..sronok..kami sll mandi kolam tu. Guna pelampung kelapa..hahaha!!bila ujan air naik smpi kat blakang umah..kami main bola sepak kat situ..ahaha!!rindu kat umah lama...pindah time form 3. dr pindah smpi skang..bila mimpi..tak penah mimpi kat umah baru, mesti mimpi tu kat umah lama..rasanya baru sekali aku mimpikan umah baru aku..rindunyaaa..rindunya umah lama...sayang..kitorang tak ada gamba umah lama...=[

0 comments:

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP