Malam ramdhan

>> Thursday, September 13, 2007

Malam itu..suasananya berbeza skali. Cerah lampu dari surau kecil yg asalnya rumah lot tepi itu kelihatan lebih terang dari biasa. Jemaahnya juga luar biasa ramai. Dari semua sudut...keluar penduduk2 taman menuju ke surau tersebut. Anak2 kecil girang berlari2 ke situ, menunggu giliran untuk berwudhu'.

Wajah2 yg sebelum ni tidak pernah dilihat oleh pengunjung tetap di situ muncul entah dari mana (termasuklah wajah ini). Terdengar dari satu sudut, "mana pegi selama ni..tak penah nmpk. ramadhan baru nmpk". Aucchhh..pedihnya kalu aku yg ditanya di kala itu.

Malam itu sgt girang suasananya. Masing2 cuba mendapatkan rahmat terawih malam pertama. Bila saja aku berdiri atas tikar smbhyg..hati aku mula terusik. Aduhh..mengapa hanya waktu begini saja aku ke sini..?? Saat menunngu sang muazin melaungkan iqamah..fikiran aku mula menerawang jauh ke zaman2 kanak di kampung.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

di satu kampung tahun2 yg lalu...

"Mak..dah mandi...baju melayu mana?! Cepatla...kitorg nk pergi awal2 ni..", girang suara anak kecil yg baru masuk sekolah itu menanyakan baju melayu yg hendek dipakai ke surau.

"Ada tu atas almari..awal2 tu nk main la tu"...balas si mak.

"Hehe"

Smpi di surau..sungguh ramai kawan2nya yg menunggu. Mula la mereka bermain sambil menunggu azan maghrib. Surau itu hanya digunakan tika maghrib, subuh dan isyak. Kampung itu memang begitu situasinya. Zuhur dan asar, penduduknya ke masjid.

Sungguh seronok perasaan ketika itu mahu ke surau. Rmai kawan2. APatah lagi bila masuk ramadhan. 20 rakaat tidak terasa pn lamanya. Malah ditambah pula bacaan yasin slps itu. Sronok saja dilakukan oleh si kecil.

Bila pakcik muazin menghulurkan mikrofon padanya supaya melaungkan azan, pantas saja dicapai. Berkumandang suara kecil itu melaungkan azan memanggil rakan2 dan penduduk yg lain. Dari umur itu, dia jinak ke surau. Sehingga smpi umurnya 12 tahun. Selepas ke surau, dia akan mengajar rakan sekolahnya mengaji. sudah 2 tahun rakannya itu ke rumah bersama adik perempuannya utk blajar mengaji. Dari tergagap2 shingga yakin utk menyertai pemilihan tilawah.

Sronok masa2 tu. Habis terawih, kami bermain meriam..main sorok2..panjat pokok rambutan. Bila siang hari puasa, memancing..brnti smyg di surau dan tidur di situ. Surau ibarat rumah kedua. Si ibu tidak perlu risau jika si anak itu tiada di rumah. Malah adik2 yg lain ikut skali. Tidur ptg beramai2 di surau. Ikut memancing.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Byk lg yg mahu dikenang..namun iqamah telah dilaungkan. Sungguh berbeza taat ku pada DIA skrg. Cinta ku pada DIA... malunya aku menghadap DIA malam itu..


p/s : pg ini evacuation lagi..ada gegaran pula dirasakan oleh penghuni bangunan2 Chase Perdana ini. Namun kejap saja. Malas la nk upload gmbr kali ini.

0 comments:

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP