Terkenang

>> Thursday, August 2, 2007

Tengah layan cilok tadi..aku terkenang pulak zaman kecik2 masa mula nk mengenal ilmu. Tertonton rancangan Bersamamu mlm tadi..aku pn sbnrnya atr kuarga yg bernasib seperti mereka. Tak pernah ada buku tambahan untuk latihan. Masa darjah 6 je la..itu pn sebab ada bantuan skit.

Tapi..kesian aku tgok org2 yg miskin ni. Ada org miskin yg anak dia pandai2. Smpi org kata..pndai je mesti miskin..haha..apa daa..Tapi kalu miskin smpi makan siput babi tu..susah la. Mau bebal dh kepala otak anak tu..camne nk pandai makan benda2 camtu.

Bila terkenang masa sekolah rendah aku tak pernah dapat no.2..satu je smpi tamat. Eh..darjah 4 skali dpt no.2, cis..rosak rekod..sume jasa mak aku. Mak aku darjah tiga dh berenti skola sebab nk tolong atok n adik2 dia. Masa aku umur 4 tahun mak dah belikan buku petak besar. Dia tulis ABC, aku pn dengan berbekal pensel merah HB stadler tulis herot2.

Tp zaman aku, mak tak beli poster abjad tampal dinding. Adik2 aku je dapat. Ingat lagi mak lempang peha sbb aku takleh beza bunyi M dgn N. Masa umur 5 ke 6 ntah..aku dh tau bacaan nk smyg smpi abih. Ada sekali tu klaka gila bila diingat.

"Akak..jom smyg..aku dh pndai nk smyg skali..(masa tu akak aku darjah 5 or 4). "
"Alaa..ko bukan reti pun..kadang2 lupa"
"Alaa..aku baca kuat2..kalu yg tak ingat tu..ko baca la kuat..kasi aku ingat"
"yelah yelah"

Maka kami pn smyg..elok je aku ingat sume dengan semangat..skali smpi tahyat akhir aku lupa bacaan. Akak aku lak taknk baca kuat2..aku dh nk nangis..eh..dh nangis..Then akak aku bagi salam..Aku terus nangis2 hentak kaki.

"Akak jahat la..bodo..taknak baca kuat2..hhhhuuuu.hhuuu.."
"Org pompuan mana boleh baca kuat2..tahyat akhir mana ada baca kuat2!!"
"Akak bodo..huuuu..berlagakkk..hhuuuu"

Smpi la mak aku dtg kata jgn ckap akak bodo..Pastu aku hapalkan balik btul2 n smyg lagi skali..mak kat tepi kalu aku lupa..hehe..lwak je. Masa aku darjah 2, mak suh hafalkan ayat kursi..kalu tak..takleh makan tghri..maka aku n adik aku yg dikala tu otak macam span pn menghafal dengan bersungguh2. Tp mmg hafal la bila tghri..hehe..

Huu..ni la yg aku terkenang td..nk wat keja dah..Jaa nee

0 comments:

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP