Skip to main content

My Childhood ::part 1::

Dua tiga menjak ni aku dok terkenang kisah2 lampau laa..sampai kan selalu mimpi kawan2 time kecik, kawan2 kolej dan juga yg skang...malam tadi aku termimpi pulak rumah lama aku yg kini tinggal tapak n tangga batu merah yg menjadi tempat terkuburnya memori2 zaman kecik dengan segala pahit maung..suka duka dan misteri mistik yg mencorakkan idup zaman kecik aku smpi umur 15 tahun. Kat rumah tu juga la anda boleh dengar ayat-ayat ;

"Mak..mak..adik jatuh mak!!!"
"Haaaa...camana adik boleh jatuh?!!!!"
"Adik tembus dindingggg...!!!"

"opocot...makkkkk..sapa yg garu bontot kita"
"sapanya pulak..takkan la kucing"
"mak...nape bau kemenyan...??"
"sshhh..jgn tegur...diam je"

"Ko jgn balik selagi tak jumpa penutup bekas air ni!!!"
"mana kita tau mak..td kat umah ustaz bajuri ada lagi...huuu.."
"Sudah...mak nak korang cari jugak!!!skarang..pang!!(pelempang)"

"abang..halau ayam tu..dia tenggek atas dinding.."
"baik...wei ayam..blah la kau..hiyahhh (menyepak dinding yg ditenggek)"
Prrraaaakkkkk "
Alamak...dinding tercabut...cepat amik paku nurul..cepat la bodoh.."
"kau la bodoh sapa suruh sepak dinding tu.."
"abang..abah balik bang..mati la kau"

Mmg rindu sangat masa2 ni..aku mmg nakal nak mampus masa kecik..aku la raja budak kat kampung aku dulu..apa2 sume ikut aku anak2 jiran..Kuarga aku kira anak2 dia plg pandai la dalam kampung tu..time kecik2 la..dah besar byk saingan lak..wahahaha!!Kawan2 aku mak bapak diorg anta umah aku utk blaja ngaji..aku pun jadi cikgu gak..terrer la katakan..ahahaha!!tp dulu2 tak kisah..aku ajar kawan aku pun..takde la dia nak malu apa...skang..jgn harap la..Time petang je main kat balai raya...umah aku blakang balai raya...

Umah lama aku tu mmg kayu sume..umah design kampung..tinggi tiang dia..bawah umah (kolong) dewasa pun kena jingkit baru smpi lambai n sentuh lantai dia..lantai dia lak byk lubang..leh sapu sampah buang lalu lubang tu..so sampah kecik2 akan jatuh ke bawah umah..yg debu2..dulu kami selalu bentang tikar tido bawah umah..best..nk tido kat laman (laman tanam rumput carpet)..mak tak kasi..dia kata nnt helang lintas..mati..ahahaha!! Dinding la mmg dah uzur sangat2..tu yg adik boleh jatuh bawah sebab tembus dinding..aku ye ye je la tido depan pintu biar adik tak jatuh..last2 tembus!!wahahaha!!Umah lama kami tak penah berkunci..sapa la nak curik..nk masuk pun takut

jamban kat blakang umah..kena berjalan sikit..dah la blakang umah..bawah rumpunan buluh lak tu..mmg horror..nk pegi berak kena bawak kawan..adik2 ke..siap buat unggun nak kasi ilang takut. Umah lama dulu ada 4 kolam..sronok..kami sll mandi kolam tu. Guna pelampung kelapa..hahaha!!bila ujan air naik smpi kat blakang umah..kami main bola sepak kat situ..ahaha!!
rindu kat umah lama...pindah time form 3. dr pindah smpi skang..bila mimpi..tak penah mimpi kat umah baru ,,mesti mimpi tu kat umah lama..rasanya baru sekali aku mimpikan umah baru aku..rindunyaaa..rindunya umah lama...sayang..kitorang tak ada gamba umah lama...=[
**bersambung**

Comments

Anonymous said…
childhood memories r juz d best. no wonder y we always refer to dem as 'd good old days'.. ;)

Popular posts from this blog

VADS Berhad - Streamyx call center Reunionn

God!! My colleague has just received an email warning all of the respective employee to not storing any files, pictures or mp3 which are clearly not related to our work in the computer. Eventhough I didn't get the email, for precaution, I just upload all these images and write an entry bout it..ehehe..And these pics already got rid of the C drive..kiki Hmm..Actually this very reunion was held on 19th of June. Since there were a lot more special ocasion this month..ex:my anniv..ehehe..so this event report has been on hold till this very day..nga nga!! The reunion are for the guys that used and still working at streamyx call center and most of them are/were the splitters..It was held at 24hrs MCD near IKEA. Left pic : Me..just about the kicked off from my friend's house..the style of the day..haha.. right pic : Asmah. The one decided to invite all of us out of sudden due to rindu banget sama kami smpi nanis2..comey la semah..hehe=p Me taking the pic. From left clockwise ; Semah,

Ikat bini kamu, anak perempuan kamu pada tiang yang paling kukuh!!!

Received a parcel when I was at my parents' house. A small book of the detail translation of surah Al-Kahfi. Thanks to PPZ (Pusat Pungutan Zakat) for the yearly gift. And a beneficial one of course. My math teacher once told us before she started our math class about how the first ten verse could save you from Dajal's lure and seduction. Akan tiba waktu Dajal bermaharajalela di penghujung dunia menawarkan segala macam kemewahan dan kehendak yang sukar untuk ditolak. Dan bilamana kita tunduk pada hebatnya Dajal memenuhi permintaan kita, maka neraka lah jawabnya. Maka ikatlah anak-anak perempuan kamu, isteri dan ibu kamu di tiang yang paling utuh dan kuat dalam rumah kamu dengan kemas kerana apabila Dajal menghentakkan kakinya ke bumi, seluruh kaum wanita akan berlari-lari mendapatkan Dajal meninggalkan segala-galanya. Akan dicampak anak yang sedang didokong, suami mereka untuk Dajal. Meraung2 lah mereka diikat pada tiang. Tapi jangan pula kamu kasihankan mereka dan membuka ika

Zikir Imam Shafie sesat? Zikir tolak syurga?

Assalamualaikum.. On the way balik dari Sabak Bernam ke Bangi hati terasa melompat2 nak tulis pasal entri ni. First and foremost, aku nk tekankan di sini kenapa aku berani nak ulas pasal benda ni? Pasal hukum, zikir dan kesesatan ni padahal aku mungkin xlayak, bukan ustaz dan sebagainya. Sebabnya cuma satu, zikir ini dilabel sesat oleh sekumpulan ustaz ni tanpa ada dalil, nas alquran atau kesepakatan ulamak. Dan kesesatan yang dilabel oleh mereka hanya disebabkan pentafsiran perkataan yang digunakan dalam zikir ni. Jadi kalau setakat pasal literasi perkataan, aku pun layak. Apa pun baca dulu lah ye. Zikir Imam Shafie yang dilabel sesat baru2 ni ialah zikir yg femes korang dengar dr kecik " Ilahi lastu lilfirdausi ahla.. wala aqwa alan naril jahim.. Allah Fahab li taubatau waghfir zunubi... Fainna tagho firuzzambil azimmmm " -maafla tak jumpa arab version nye- Bawah ni terjemahannya; Oh Tuhanku aku tidak layak untuk syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menga