Seloroh (gurau) dengan nenek kadangkala mengundang pada kekalahan

>> Tuesday, August 3, 2010

Bila balik kampung, atau berkumpul dengan sedara mara..aku cuba untuk berkomunikasi atau beramas mesra dengan saudara-saudra aku dan cuba kenal seramai mungkin yang aku sepatutnya kenal. Aku macam biasa, akan membuat humor spastik dan bersahaja comel. Selalunya memang yang mendengar akan gelak sahaje la. Kadang dengan nenek-nenek sedara aku pun aku bahankan.

Nenek Sedara : Huissshhh...rambutan sapa belakang umah tu?
Aku kacak : Tu la...merah-merah tu..Sebaik orang punye. Tapi nek, saya ingat lagi kecik-kecik kutip rambutan umah nenek sampai kena tinggal ngan mak. Balik-balik umah wak, mak dah balik sabak. Nangis meraung saya.
Nenek Sedara : Haah..syok sangat kutip
Aku kacak : banyak kan pokok rambutan umah nenek
Nenek Sedara : Banyak je tak guna. Banyak pokok tapi takde buah. Haaa!!
Aku Kacak : Ok la tu nenek..tempat saya nenek, baaanyak buah..tapi takde pokok!! Haaa!!
Nenek Sedara : Aii..cilake kau (seraya melempar buah rambutan pada aku)

Ekekeke..tapi semalam aku dapat lawan aku. Kih kih. Nenek Ibah adalah salah sorang adik nenek aku. Awet muda..tapi muka sepesen je ngan nenek aku. Ntah camne aku jadi rapat and leh gelak-gelak ngan beliau. Mungkin bila raya je aku try melawak ngan dia. Aku kan muka lindungi kaabah yang dipercayai ibu-ibu.

Nenek Ibah : Eh, tu anak ko ke? (seraya menuding pada sepupu kecik aku yang aku dukung)
Aku : Mane nyeee..bukan. Buat pun jarang-jarang. Bini kat Terengganu (malas aku nk guna alasan sebenar tknak Cembam ngandung sorang-sorang. Mulia sangat alasan tu)
Nenek Ibah : Ko tak abis-abis melawak ye..Orang lain buat sekali je jadi..tu la ko tak terrer. (D.E.M...!! Aku kena balik)

Aku : Alaaa..Nek Ibah dulu rejek saya jadi menantu (aku mencelah time wak aku seloroh (berjenaka) ngan nenek aku pasal dia baru bermenantu)
Nenek Ibah : Ko nampak ni (seraya menunjuk penumbuk beliau). Aku ni dah pangkat nenek kau. Camne nak bermenantu ngan ko
Aku : Alaaa..nenek. Cinta tak mengenal sume tu. Lagipun kalau saya menantu nenek..saya dapat anak terus dapat cicit tau. Tak main dah cucu-cucu tu!! Haaa!!

1-1...seri sudah skang

Sekali bila Nek Ibah nak balik..salam-salam..peluk-peluk..tepuk-tepuk bahu, dia toleh kat aku.

"Haaa..carik lagi jauh-jauh..skang habuk pun takde!!"..sambil senyum jahat

D.E.M. 2-1..aku tewas semalam. Ahahaahahaha

8 comments:

joegrimjow August 3, 2010 at 6:55 PM  

hehe
jawab la balik

jauh3 baru best
baru dah dekat nanti manfaat betol2

joegrimjow August 3, 2010 at 6:55 PM  

hehe
jawab la balik

jauh3 baru best
baru dah dekat nanti manfaat betol2

lyana August 3, 2010 at 8:45 PM  

sengal ah ko anul hahahaha

tp penat aku pk ape maksud byk buah tp xde pokok, kot2 ade maksud tersirat yg aku xpaham ke. aku kan lampi hehehe..xde maksud tersirat kan kan?

Ainul Hayat August 3, 2010 at 9:09 PM  

hang memang sempoi la Bro.. teman baca pon tergelak nni...hehe

Ann August 4, 2010 at 1:24 AM  

sporting betul ar nenek ko...hehe

zella y August 4, 2010 at 9:12 AM  

amboii....sportingnya nenek ko heheheh

Fiza Z. Abidin August 4, 2010 at 10:05 AM  

comel lah nenek Ibah tu...cayalah nenek thumbs up...boleh jadi member nih..

HEMY August 4, 2010 at 10:46 AM  

oo..asal yang menewaskan aku ko jadikan geng yee...takpe takpe..ekekeke

Post a Comment

Please take it~~

Please take it~~
Thanks to all my followers. Please be honoured to take this very memuah award and you can display it proudly in your blog!!

Followers

There was an error in this gadget

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP